Konteringsmall importmoms - Administration

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Som jag har förstått det så får jag vid import utanför EU numera göra en verifikation för att få informationen ut på redovisningen till Skatteverket. Vi använder endast 25% moms så om jag har förstått allt rätt så ska det ställas upp så här:
4545 Import av varor 25%      

50000kr            
Momsruta 50

4549 Motkonto beskattningsunderlag
import              
50000kr            
Momsruta –

2615 Utgående moms av import av varor
25%           
12500kr            
Momsruta 60

2641 Ingående
moms                                                  
12500kr            
Momsruta 48 

För att förenkla skulle det vara bra med en konteringsmall, men vad jag har sett så finns det ingen färdig i programmet. Har ni någon idé om hur den skulle se ut?
Foto på tj

tj

• 1,356 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!

För att skapa en konteringsmall kan du kopiera från den som heter KML63 Lev fakt EU. Den är anpassad för kontering av leverantörsfakturor från annat EU-land, men genom att byta konton kan den anpassas till nya reglerna. Så här borde den kunna se ut i sin enklaste form (klicka för större bild):

Foto på ThomasH

ThomasH

• 1,730 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Per,
Har du lust att förtydliga respektive konto du har använt?

Såhär är vår spec på respektive konto;
4545 - Beskattningsunderlag vid import av varor 25% (momsrapp kod 50)
2615 - Utgående moms import av varor 25% (momsrapp kod 60)
2641 - Ingående moms (momsrapp kod 48)

Vad har du för benämning resp. momsrapport kod för konto 4549?

Med vänlig hälsning,
Thomas Hammarlund
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,066 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Thomas!

Precis som användaren tj har lagt upp i exemplet ovan så funkar benämningen 4549 Motkonto beskattningsunderlag import och sen ingen momsrapportkod alls.

Du kan läsa mer om detta i tråden Nya momsregler vid importmoms 2015 och även i hjälpen till Visma Administration som jag länkar till i det inlägget!

/Anna
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er!

Vill bara inflika att det kommer finnas mallar för detta i kommande versionen av Visma Administration, både för när du får fakturan från tullverket och om du bara får ett underlag (då används en konteringsmall för verifikationer).  
Foto på ThomasH

ThomasH

• 1,730 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Anna,
Nu såg jag :-) Tittade inte så noga vad tj hade skrivit.
Tack för hjälpen.

Mvh
Thomas
Foto på Sonja

Sonja

• 104 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Konteringsmall importmoms..

I vårt fall så står det ett monetärt tullvärde på fakturan från Tullverket. Momsen skall beräknas på detta belopp. Finns det någon konteringsmall för detta så det blir rätt i momsdeklarationen?
Foto på Helene Struthers

Officiellt svar
Hej Sonja, 

Det kommer finnas 3 olika mallar för detta som kan kombineras:
  1. Kontering av leverantörsfakturan, utan redovisning av moms.
  2. Kontering av tullfakturan inklusive tullavgift, redovisning av moms. 
  3. Kontering av monetärt tullvärde, redovisning av moms. 
Foto på Helene Struthers

Officiellt svar
Hej igen, 

Nu finns version 2015.0 att ladda ner på Min sida och ni hittar konteringsmallarna som jag beskriver ovan i versionsnyheterna: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/default.htm#versionsnyheter.htm%3FT...
Foto på Marielle

Marielle

• 866 poäng 500 badge 2x thumb
Hej, undra i samband med detta varför man inte kan registrera en nollfaktura som leverantörsfaktura? Jag konterar importmomsen med er mall KML632 i samband med att jag registrerar tullfakturan, men det är ju inte alltid tullavgift att betala så tullfakturorna är ibland nollfakturor. Visma Admin, som jag använder, vill inte registrera nollfakturor så jag få lägga in ören i saldot och sedan kontera bort vid betalning för att få dem i leverantörsregistret. Synd! Något ni kan se över?
Foto på Anna Svensson

Hej!

Om du inte ska betala något så kan du lägga upp detta direkt under Bokföring - Verifikationer. Konteringsmallen KML633 motsvarar KML 632 när det inte ska betalas något.

/Anna
Foto på Marielle

Marielle

• 866 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Anna, jag förstår men då förlorar jag spårbarheten mot leverantörsfakturan från Tullverket som jag gärna vill ha. Man får ju en faktura med ett fakturanummer oavsett.
Foto på Anna Svensson

Hej!

Då är jag med på hur du menar, jag lyfter frågan med vår utvecklingsavdelning!
/Anna
Foto på magganvid

magganvid

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
Jag har precis kommit på att när jag använt kml632 och skriver i totalsumman från agenturen och sen fyller i det monetära tullvärdet läggs de två summorna ihop och sen räknas momsen på det. Det blir ju inte rätt alls. Hur kommer man ifrån det?
Foto på Johan Nicklason

Johan Nicklason, Moderator

• 2,528 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Magganvid!

Ja, det stämmer att både totalsumman och monetära tullvärdet summeras ihop och blir beskattningsunderlaget som det sedan beräknas 25% moms på.

Totalbeloppet är beloppet du ska betala till Tullverket och det avser tull, skatter och avgifter som bokförs på konto 4810 - Tull- och speditionskostnader m.m vid import. Monetära tullvärdet är värdet som står specificerat på tullfakturan. Dessa summor tillsammans blir beskattningsunderlaget som ska redovisas på ruta 50 i momsdeklarationen. Beskattningsunderlaget är beloppet det ska beräknas 25% moms på.

Exempel:

Du får en faktura på 1 000 kr där det står specificerat monetärt tullvärde 15 000 kr

Tull, skatter och avgifter: 1 000 kr
Monetärt tullvärde: 15 000 kr
Beskattningsunderlag 16 000 kr
Importmoms: 25% x 16 000 = 4 000 kr 

Så här kommer momsdeklarationen att redovisas: 

Lägg märke till att det inte blir någon moms att betala eller få tillbaka eftersom det både är ingående och utgående moms som tar ut varandra. Skriver du även ut en resultatrapport ser du att det bara finns en kostnad på 1 000 kr som avser tull, skatt och avgifter (konto 4810).

Hoppas du får mer klarhet i hur det fungerar! 

Med vänlig hälsning
Johan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.