Konteringsmall på leverantörsfaktura - öresutjämning

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Jag har en konteringsmall på leverantörsfakturor som hanterar vanliga inköp på konto 4010. Jag kan dock inte läsa mig till eller lösa hur jag ska lägga in öresutjämningen i mallen. Min önskan är att den alltid ska kontera öresutjämningen (som blir över) på konto 3740 oavsett vilket värde den har. Den har ju aldrig över 1kr. Hur löser jag det?
Foto på Regina

Regina

• 210 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Kalle Lindblad

Kalle Lindblad, Moderator

• 5,312 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Regina!

Dessvärre finns det inget sätt att få konteringsmallen att automatiskt förstå och utföra detta, och då lägga det mot konto 3740. I den bakomliggande formeln kommer det alltså fördelas ut enligt det du angivit i mallvärdet. För att få till detta krävs med andra ord manuell hantering på själva leverantörsfakturan, vilket jag misstänker att du redan gör idag. Tar dock med mig detta till ansvariga.

Tack för din synpunkt!
Foto på Regina

Regina

• 210 poäng 100 badge 2x thumb
Okej då får jag hantera det som idag. För oss är det dock ett stort bekymmer i och med att det handlar om flera hundra fakturor i månaden. Så tacksam att du för funderingen vidare. 
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,564 poäng 50k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Jag hittade den här tråden och undrar lite hur du hanterar detta idag?

Jag slet mitt hår lite och tror att jag fick till en lösning som kan funka:
Om du vill specificera öresavrundningen borde du kunna lägga till konto 3740 två gånger i konteringsmallen och lägga in variabler för att använda dem vid negativ och positiv öresavrundning.

Jag la upp konteringsmallen såhär:

Beroende på om jag fyller i "Öresavrundning" eller "Kredit öresavrundning" konteras leverantörsfakturan med öresavrundningen.

Mitt tips är att du testar att lägga upp en konteringsmall som jag har gjort och via knappen Testa kan du kika på om det blir så som du önskar. Eftersom du kan lägga blanka variabler borde det funka.

/Anna