Konteringsmallar eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag håller på att byta från Admin 500 till eEkonomi och räknade med att det nya programmet skulle vara mer användarvänligt. Nu verkar det som att konteringsmallarna som jag haft så mycket nytta av inte finns med?? Vi jobbar mot många olika leverantörer och får hela tiden nya. En del fakturerar med moms och en del utan - några gör till och med olika, det har ju att göra med om det är en tjänst eller enbart en vara vi köper. Jag har inget intresse av att ha ett stort leverantörsregister med en massa uppgifter som ska läggas in på företag som vi kanske får en enda faktura ifrån! Och jag är definitivt inte intresserad av att sitta och göra uträkningar av momsen varje gång det är omvänd betalningsskyldighet på fakturorna. Snacka om att bygga in möjliga felkällor! Har jag valt ett program som kommer att fungera sämre än det jag hade?
Foto på KarinW

KarinW

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
  • lurad?

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Visma eEkonomi kommer ihåg vilket bokföringskonto du använde förra gången på leverantörsfakturan och hjälper dig med detta nästa gång du registrerar en faktura.

Under Inställningar - Bokföringsförslag kan du också lägga upp bokföringsförslag som hjälper dig med kontering på dina verifikationer.
Foto på Lars R

Lars R

• 10,360 poäng 10k badge 2x thumb
Visst har Anna rätt i det hon skriver. Men det är en brist att konteringsmallarna inte gör något annat än att komma ihåg de konton jag senast använt. Vi är nog många som skulle vilja lägga in enkla formler i mallarna. Ett typiskt exempel för mig är uträkning av omvänd moms vid "momsfria" inköp inom EU. Nu måste jag räkna ut den fiktiva momsen på varenda faktura.
Foto på KarinW

KarinW

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Jag valde att lämna eEkonomi och gå tillbaka till Administration 500 bl a av detta skäl. Tycker inte reklamen stämmer - att detta skulle vara det bästa programmet Visma gjort...
Foto på Kenneth

Kenneth

• 822 poäng 500 badge 2x thumb
Instämmer, jag har tidigare haft VISMA Eget Bolag, vilket var mycket användarvänligt. Genom att jag nu övergått till VISMA eEkonomi (efter påtryckningar från VISMA) får jag lägga tre gånger så lång tid på bokföringen. eEkonomi måste sannolikt vara det SÄMSTA program som VISMA har gjort. Självklart ska man kunna lägga upp en konteringsmall som automatiskt räknar fram ing och utg moms när man registererar en leverantörsfaktura med omvänd moms. Jag överväger att byta program....men vet inte om jag ska välja Administration 500 eller helt enkelt byta leverantör. Jag är så besviken på VISMA.
Foto på Gunilla Jaltsén

Gunilla Jaltsén, Produktansvarig Marknad Visma eEkonomi

• 3,418 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!
Vi ser också att det finns fler förbättringar att göra gällande snabb och effektiv registrering i Visma eEkonomi. Vi arbetar med dessa frågor från flera aspekter, vi titta på bra saker som finns i våra tidigare lösningar men kanske ännu viktigare -  Hur kan vi nyttja ny teknik och vad ger det oss för möjligheter framöver.
Vår ambition är att du ska registrera så lite det bara går manuellt och det som du ev behöver registrera där ska du få så mycket hjälp som möjligt.

Som ni säkert vet har vi gjort ytterligare förbättringar när det gäller automatisk beräkning av moms på konton som har en momskod, ex försäljning och varuinköp från EU. 

Trevlig helg
//Gunilla
Foto på Jessica P

Jessica P

• 62 poäng
Vi bytte precis till eEkonomi från Admin 200 och jag är väldigt besviken över funktionaliteten. Att systemet kommer ihåg hur jag konterade sist är helt meningslöst med leverantörer som ofta ska konteras olika. Jag sitter här och överväger om jag inte ska byta till Fortnox som jag tänkte från början...
Foto på Lars R

Lars R

• 10,360 poäng 10k badge 2x thumb
Jag tror att Jessicas situation med väldigt olika konteringar av fakturor från en och samma leverantör är rätt ovanlig. Om det är så så är det tämligen omöjligt att överhuvudtaget utnyttja mallar eller tidigare konteringsbilder. Men för oss andra vore det bra med de tillägg till dagens rutin som har föreslagits.
Jag kan tänka mig att vi går ett steg längre - och det behöver inte bli mer komplicerat för det:
Låt mig skapa egna bokföringsmallar för leverantörsfakturor. Sedan kan man i leverantörsregistret ange vilken mall som ska visas för alla fakturor från den leverantören. Då behöver inte visma komma ihåg senaste kontering utan bara knyta rätt mall till min leverantör.
Foto på Martin Persson

Martin Persson

• 92 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Motkonto samt "standard text" vid registrering av verifikat och leverantörsfaktur....

Kommer från e-conomic och där kan man på leverantörskort et direkt koppla ett motkonto, momskod (även halv moms för leasingbilar) och en standardtext vilket är extremt användavänligt och något som inte går i eEkonomi. Detta ger ett tidsödande moment då man måste "leta" efter rätt konto vid varje registrering samt att man måste registrera momsen manuellt varje gång (leasingbilar kräver manuell uträkning...) Detta sker med automatik i e-conomic.

Lös en liknande funktion hos er! Det här med "förslag" är väl kanske en hyfsad grej men mycket bättre att lägga det direkt på leverantörskortet!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.