Konteringsmallar för dagskassa - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Försöker skapa en konteringsmall för bokföring av försäljning (3051) och tjänster (3041) så att jag kan bokföra dessa kreditsummor inkl. moms. Mallen ska automatiskt bokföra 2611 Kredit och 3041 resp. 3051 Debet, har gjort denna mall i mitt gamla SPCS men den går inte att importera.
Exempel
KONTO            DEBET                  KREDIT
3041                                               2050,00
2611                                                  410,00
3041                     410,00
3051                                                  195,00
2611                                                     39,00
3051                        39,00
1930                    2050,00
1910                       195,00

Har testat lite olika varianter men lyckas inte, funkar givetvis om jag bokför på två verifikat men det är ju inte praktiskt. 
mvh Carina
Foto på Grebnavs

Grebnavs

• 90 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 2 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Assistent

Assistent

• 3,202 poäng 3k badge 2x thumb
I Visma Admin 2000 går man till Arkiv/Inställningar/Företagsinställningar/Bokföring/Automatfördelningar och väljer Ny. Ett exempel: Namnge Fördelning: 1 jag har skivit i kommentarsfältet t ex 25%. På första raden ange endast -20 i %-kolumnen. Andra raden fyll i konto 2611 och ange 20 i %-kolumnen.  Stäng och gå till kontoplanen välj som i mitt fall konto 3051 och i kontoplanen och i kolumn för automatfördelning välj fördelning 1. Det var flera år sedan jag la upp något nytt, men hoppas att det ska fungera för dej. (Just detta sätt fungerar ej i eEkonomi)
(Redigerad)
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 25,320 poäng 20k badge 2x thumb
Den andra varianten är att köra med en "riktig" konteringsmall där du kan ange flera olika värden efter tycke och smak och därefter få programmet att skapa allt i en verifikation.

Har du tittat lite på hjälpen i Visma (https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-500/content/online-help/ladda-ner-konteringsmallar.htm)

Har du försökt exportera dina fungerande konteringsmallar från ditt gamla program/företag?

Jag har för mig att konteringsmallarna ligger under respektive företag och inte i en gemensam mapp.

En brasklapp är att jag är eventuellt ute och cyklar lite....

//Davor P
Foto på Grebnavs

Grebnavs

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Tack för ditt svar. Tyvärr går det inte att importera från mitt gamla SPCS så jag får testa automatfördelning istället
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 24,462 poäng 20k badge 2x thumb
Hör med supporten om de har någon lösning på problemet. Det förvånar mig att det inte går att importera konteringarna.

Får du något felmeddelande?

Problemet med automatfördelningar är att dessa ALLTID används så fort du slår in ett värde på ett konto och det är inte det lättaste att ändra på det tror jag....
(Redigerad)
Foto på Annelie Engvall

Annelie Engvall, Moderator

• 1,646 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Grebnavs,

Du kan importera Konteringsmallar i programmet. Har du kikat på dem, om det är någon som passar? 
Du hittar importen under Arkiv - Import - Konteringsmallar - välj Konteringsmall SPCS.kml. 
Därefter hittar du dem under Bokföring - Konteringsmallar. 

Vi har en konteringsmall som heter Dagskassa kml 03, där kan du lägga till flera konton och flera variabler.
Här har vi ändrat variabeln Belopp till Kontant och lagt till Kortbetalning. Detta ändrar du som du önskar ha det.

Så här ser konteringsmallen ut:

Med dina siffror skulle den se ut så här:

Ha en bra dag!

/Annelie