Konto för att bokföra anlitande av flyttfirma ?

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Vi har precis flyttat till ett nytt kontor och anlitade en flyttfirma för att flytta våra möbler m.m.

Antar att detta är avdragsgillt.

Vilket konto ska jag bokföra utgiften för flyttfirma under?

Tacksam för hjälp.
Foto på Sofia

Sofia

  • 710 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Sofia,

Enligt Redovisa Rätt bokförs ett företags utgifter för anlitande av firmor för packning, lagring och transport i samband med flytt av tex. kontor eller lager inom kontogruppen för externa tjänster.
Anlitande av transport/flyttfirma för rena transporttjänster redovisas som en fraktkostnad.
Gruppkonto 5700 Frakter och transporter borde kunna passa.

Kostnaden bör räknas som avdragsgill men detta kan du dubbelkolla med Skatteverket om inte någon av våra andra medlemmar har något att tillägga.
Kika gärna på vår artikel »Avdragsgilla kostnader för företagare.

Hoppas detta svaret hjälpte dig.
Foto på Sofia

Sofia

  • 710 poäng 500 badge 2x thumb
Tack så mycket för hjälpen!