Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto för EU-inköp av maskin?

Jag försöker bokföra en maskin köpt från Tyskland. Men jag undrar på vilket inköpskonto jag bör bokföra den?

Jag hade tänkt bokföra den på konto 1210 men programmet varnade och tyckte att jag skulle använda konto 20 eller 21.

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240313

9 SVAR 9
Roffakab
CHAMPION

Hej

En maskin som används i produktion och har ett nettovärde på över ett halvt PBB kan mycket väl bokföras på konto 1210 eller 1211 om du vill ha det på detaljnivå.

Varningen får du i så fall betrakta som en upplysning om alternativ.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Maskinen har ett nettovärde på strax under ett halv PBB. Vilket konto passar då?
Är det 5410?

Hej!

Det låter korrekt!

Varningen du fick borde ha gällt momsen om du köpte från en utländsk leverantör.
Om det gäller omvänd skattskyldighet på det här inköpet så kan du hitta tips på bokföring i tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU.
Du kan byta ut konto 4056 i mitt exempel mot konto 5410, men för att inte få fel i momsdeklarationen så går du sen in på verifikationen under Bokföring - Verifikationer klickar på Åtgärd - Korrigera momskod och lägger till momskod 20 på kontot.

Alternativt att du skapar ett underkonto till 5410, ex 5411 som du lägger in med momskoden direkt i kontoplanen. 
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har köpt en maskin på ca 2 PBB och jag tror jag misslyckats med bokföringen. Jag bokförde inköpet på 1220 - inventarier och verktyg då jag vill skriva av maskinen på 5 år eller så men det fick till följd att den inte kom med i momsredovisningen i ruta 20 import från annat EU-land. När jag då försöker göra min momsredovisning på skatteverket varnar sidan om att momssumman är större än det momspliktiga beloppet. Kan jag skicka in momsreovisningen ändå eller skall jag göra om något?
Tacksam för hjälp innan den 14e! 
/Karl
Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej Karl!

Konto 1220 har som standard ingen momskod och därför kommer inte beloppet med på momsredovisningen.

Om du vill att den summan ska komma med på momsredovisningen så kan du gå in och ändra momskoden på verifikationen.
Det gör du genom att klicka på verifikationen, välja Åtgärder - Korrigera momskod och välja momskod 20 på konto 1220.
Sedan får du ångra momsredovisningen och skapa momsredovisningen igen.
Du ångrar momsredovisningen under Bokföring - Momsredovisning.

Ett annat alternativ är att du fyller i momsredovisningen manuellt på Skatteverkets hemsida.

/Adelina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jag hade samma problem som Karl ovan med momsredovisningen efter ett inköp av en inventarie från ett annat EU-land. Går det inte att skapa ett konto för inköp av inventarie från annat EU-land med rätt momskod som är kopplad till momsrapporten?
Mvh Karin

enklast är kanske att göra ett inköp mot ett 4xxx konto (inköp EU) och sedan manuellt boka från konto 4900 till 1220

Då blir momsredovisningen rätt

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette EU-inköp över ett halvt prisbasbelopp - eEkonomi.

Hej,

Jag köpte ett mätinstrument från ett annat EU-land som kostade mer än ett halvt prisbasbelopp. Först bokförde jag inköpet som vanligt vid inköp från annat EU-land, dvs på konto 4056, då det var första gången jag köpt något för mer än ett halvt prisbasbelopp i företaget. Därefter förstod jag efter att ha läst i en annan tråd på forumet att den borde registrerats på 1220 - inventarier (eller annat inventariekonto). Då gjorde jag en korrigering av bokföringen (kredit på 4056 och debet på 1220). Detta gjorde dock att det blev fel i momsredovisningen i Visma eekonomi, i ruta 20 (Inköp av varor från annat EU-land) står det nu noll kronor.

1. Hur gör man lämpligen för att korrigera detta?

2. Hur gör jag rätt från början nästa gång jag gör ett inköp över ett halvt prisbasbelopp från ett annat EU-land.

Mvh John

man kan boka "bort" inköpet från ett konto utan momskod, t.ex. konto 4900 mot inventarier konto 1220.

Alternativet är att i den verifikation där du gjorde bokningen från konto 4056 tar bort momskoden på just den verifikationen