Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilka lagerkonton ska användas för reservdelar

Hej. jag sitter och försöker förstå vilka konton jag ska använda när jag lägger upp en resevdel som ska ligga på lager. inköp och försäljingskoton är inga problem, lager och lagerförändring är värre. det står att lagerförändring ska användas 4 konto? vad ska jag lägga där?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Lager bokförs på ett 14-konto beroende på vad för slags lager det gäller. Samtidigt bokförs lagerförändringen på motsvarande konto i kontogrupp 49. När du väl bestämt vilka konton som ska användas får du hjälp av lagerförändringsjournalen i Administration som bokför det automatiskt.

Innan jag vågar svara exakt vilka konton du ska använda så skulle jag vilja veta lite mer om hur er verksamhet ser ut. Köper ni in reservdelar och säljer dem vidare direkt som de är? Eller används reservdelarna i er verksamhet på något sätt, exempelvis i samband med reparationer?

Återkom med lite mer information så ska vi nog kunna reda ut det.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annie!

Jag använder eEkonomi, men har en fråga ang det du skriver:
"Innan jag vågar svara exakt vilka konton du ska använda så skulle jag vilja veta lite mer om hur er verksamhet ser ut. Köper ni in reservdelar och säljer dem vidare direkt som de är? Eller används reservdelarna i er verksamhet på något sätt, exempelvis i samband med reparationer?"

Vid utskrift av resultatrapport i eEkonomi undergrupperas och delsummeras inköp på konto 4000-4099 som "Råvaror och förnödenheter" och inköp på konto 4100-4199 som "Handelsvaror"?
Jag har olika 40XX-konton för inköp av material inom Sverige, och 41XX-konton för inköp av material från EG, och har nu sett att dessa kostnader hamnar under olika rubriker.

I min verksamhet använder jag mitt inköpta material/reservdelar i samband med installationer eller reparationer av elanläggningar & maskiner ute hos kund.
Betecknas då materialet som "Råvaror och förnödenheter" eller "Handelsvaror"?
Tacksam för svar så att jag i fortsättningen kan lägga upp konton så de hamnar under rätt underrubrik vid utskrift av resultatrapport.

Mvh Conny
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Om jag kikar i en resultatrapport så hittar jag både konto 4010 - Inköp material och varor och konto 4056 - Inköp varor 25 % EG under Råvaror och förnödenheter. Så jag skulle säga att den rubriken passar bra.