Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Konton i bokslut

När man hämtar över verifikationer från Visma Adm till Visma Bokslut så finns det ingen funktion som informerar om att det är olika namn på konton i Adm mot för i Bokslut. Det är ett otyg och man måste då gå igenom bokslutet manuellt för att kolla att man har samma namn på alla använda konton. Fungerar utmärkt åt andra hållet,d.v.s om man byter namn på ett konto i bokslutsprogrammet så får man sedan en varning vid importen till Adm. Däremot så får man ett följdproblem där då detta nya namn inte alls följer med över till nästa år (om kontot redan fanns vill säga). Även det ett otyg..
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Vid import från Visma Administration är det deras konto som följer med in till Visma Bokslut.
När du baserar på fg år i Visma Bokslut är det dessa konton som du hade fg år som föreslås.

Har du andra namn i Visma Administration vid importen är det Visma Adminstrations kontonamn som följer med in till Visma Bokslut.

Vid uppdatering av saldo från Visma Administration blir de avvikande kontonamnens text röd.

Klickar du på godkänn alla ska Visma Administrations kontonamn följa med in till Visma Bokslut.


Hälsningar
Anne-Kristin

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kontoplan i bokslut v/s administration.

När man för över från Administration till Bokslut så sker ingen som helst jämförelse av kontonamn och man kan inte importera en kontoplan från Admin till bokslut, inte vad jag kan hitta i alla fall....
Har man i Admin ändrat namn på ett konto så ändras inte det i bokslut. Missar man sedan det, vilket är lätt hänt, och sedan för över till Admin och då får frågan om man skall ändra kontonamn (vilket kan vara praktiskt då man ofta lägger upp eller ändrar även konton i bokslut) så byts då även namnet i Admin till fel namn.
Men då har man ju redan börjat köra nästa års bokföring och vad händer då med kontonamnet i det året? Jo inget för det finns ingen tabell eller koll på att konton heter olika mellan olika år i Admin. Det här är jäkligt roligt när man har en kund som tidigare haft versaler i kontonamnen (jäkligt fult men deras problem). Dom byter anställd på tjänsten som då är duktig och skriver om samtliga konton i Admin. Jag får en säkerhetskopia, för över den till bokslut och vad händer då? Jo i bokslut har ju jag versaler sedan tidigare år och helt plötsligt så är vi tillbaks dit. Borde gå att ha ett mycket bättre system på detta tycker jag. En helt annan sak är att huvudkontoplanen som finns i Bokslut men som man bara kommer år när man lägger upp ett nytt konto, det är den i särklass bästa och mest korrekta kontoplanen men man kan inte se den på något annat ställe. Bra kontoplan men irriterande funktion...