Kontrolluppgift 2018 - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,
Angående Visma eEkonomi och Lön, jag vill skapa en kontrolluppgift för 2018. När jag klickar på "Ny kontrolluppgift" och länkas vidare står det som rubrik "Kontrolluppgifter 2015", dvs. fel år. Jag klickar på den anställde och får då också fram uppgifter för 2015. Varför blir det fel år och hur får jag fram 2018 års uppgifter? Jag har i programmet sedan tidigare kontrolluppgifter för 2016 och 2017.

Tack på förhand!
Mvh Karin
Foto på Karin

Karin

• 150 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 8 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

• 3,904 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Karin,

Det låter lustigt att det är 2015 års kontrolluppgifter som dyker upp i ditt program. Jag har i mitt program också kontrolluppgifter skapade för 2017 och när jag väljer att skapa ny kontrolluppgift så blir det för 2018. Har du ett räkenskapsår skapat för 2015 (du ser dina räkenskapsår under Inställningar - Räkenskapsår och IB)? Har du någon anställd som har varit anställd sedan 2015? Finns det lönebesked för det året samt arbetsgivardeklaration skapat i programmet? Jag kan som sagt inte återskapa det i mitt program så du får även gärna klistra in en bild på hur det ser ut när 2015 års kontrolluppgifter visas (viktigt att du blurrar/tar bort känsliga uppgifter från bilden) så får vi kolla på det så gott det går här via forumet.

Du kan även testa att rensa cachen i din webbläsare för att sedan testa igen och även logga in till eEkonomi och testa i ett inkognitofönster. Du hittar mer information om hur du rensar cachen här och du öppnar ett inkognitofönster i Google Chrome genom att trycka på Ctrl+Skift+N. 

/Fanny
(Redigerad)
Foto på Fredrik

Fredrik

• 4,158 poäng 4k badge 2x thumb
(När du ser att det står 2015 så kan du prova att trycka control+F5 så töms cachen i webbläsaren och sidan laddas om. Kontrollera om felet kvarstår)

Foto på Karin

Karin

Hej,
Tack för svar.
Vi har en anställd som anställdes under 2015 och det finns lönebesked och arbetsgivardeklarationer för 2015. Däremot kan jag inte se att det skapades en kontrolluppgift för 2015, uppgifterna fylldes i manuellt hos SKV. För 2016 och 2017 har jag skapat kontrolluppgifter i Visma som har förts över via fil till SKV.

Jag har testat rensa cachen samt loggat in i två olika webbläsare, men det blir ingen skillnad.

Så här ser det ut efter att jag har tryckt på "Ny kontrolluppgift":

Längst ner på samma sida kan man välja:

När jag klickar på den anställde ser det ut så här:

Kan ni utläsa något av detta?

Mvh Karin

Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,596 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Jag tolkar det som att programmet vill att du skapar en kontrolluppgift för den här personen på 2015 eftersom det inte är gjort.Eftersom det inte händer något i bokföringen så kan du skapa kontrolluppgiften för 2015.
När det är gjort ska du kunna gå vidare och göra kontrolluppgifter för 2018.
Foto på Karin

Karin

Tack!
Det löste problemet, efter att ha skapat KU för 2015 har jag även kunnat skapa den för 2018.
Hälsningar
Karin

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.