Kontrolluppgifter - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag är anställd i mitt egna AB och betalade ut lön till mig själv i höstas. Nu fick jag en påminnelse av Skatteverket att jag måste inlämna kontrolluppgifter till dem. 

Hur tar jag fram dessa kontrolluppgifter? (Jag använder eEkonomi)
Foto på Camilo

Camilo

• 2,278 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Fredrik

Fredrik

• 302 poäng 250 badge 2x thumb
Det gör du om du betalt ut och bokfört med lönedelen i eEkonomi under meny "Lön" "Kontrolluppgifter"  Välj där "ny kontrolluppgift"
Foto på Josefin

Josefin

• 448 poäng 250 badge 2x thumb
Följdfråga på den - om jag inte har lön? Sitter nämligen i samma sits, men jag har inte modulen Lön i Visma eEkonomi. Jag tänker att jag borde ändå kunna se en ihopräknad summa på nåt av kontona? 
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 47,930 poäng 20k badge 2x thumb

du får summera den lön som betalats ut under året och den skatt som dragits av för januari-december (tänk på att den innehållna skatten betalas månaden efter)

Detta skall ju stämma med den uppgift som lämnats till skattmasen varje månad (februari-januari)

Sedan får du redovisa det på Skatteverkets hemsida

Foto på Josefin

Josefin

• 448 poäng 250 badge 2x thumb
alltid lika intressant det där med olika språk på olika håll - "Avdragen skatt", fält 001 på ku10, det är den totala skatten för lönen personalskatten (dvs det som bokförts på konto 2710 I VISMA) + prelskatten (på 2250). För det är väl inte sociala avgifter och arbetsgivaravgifter som ska räknas med i det beloppet? 
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,396 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Josefin!

I ruta 88 på Arbetsgivardeklarationen hamnar det som är den vanliga skatten som dras på lönebeskedet, 2710.
2250 blandas inte in.
Sociala avgifter och arbetsgivaravgifter räknas inte in i den rutan. 

När man skapar ett lönebesked i lönedelen i eEkonomi, på månadslön 20 000 så konteras detta:
7510 Lagstadgade soc. avg: Debet 6284
2710 Personalskatt Kredit 3830
2910 Upplupna löner Kredit 16 170
7210 Löner till tjänstmän (kan vara olika beroende på vad man ställt in i anst.reg) Debet 20 000
2731 Avräkning lagstadgade sociala avgifter Kredit 6284

När jag sedan skapar Arbetsgivardeklarationen 
hamnar sedan 3830 kr i ruta 88, och 20 000 hamnar i ruta 50, 53, 77, 81 m.m.

Slutligen skapar man ju KU, då hamnar det som funnits i ruta 88 i fält 001.

Är det något du tycker känns konstigt eller funderar över mer?

Ha en härlig dag :)

/Sofia
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.