Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Köp av jordbruksfastighet

vi  har köpt en lantbruksfastighet, till kontantinsatsen använde vi privata pengar och resterande tog vi ett lantbrukslån. Hur bokför jag detta?

4 SVAR 4
Göran A
UTFORSKARE


Om det finns bostadshus på gården måste du först fördela lånen mellan privatlån (bostad+tomt) och rörelselån. Fördelningen gör du lämpligen utifrån taxeringsvärde ((bostad+tomt/totalt tax.värde) x totala lånen = privatlån resterande blir rörelselån
Privatlånen bokför du inte alls
Rörelselånen bokför du på 23.. och din kontantinsats också fördelat efter tax.värde på kto 2018.
Du fördelar också köpeskillingen på ekonomibyggnad kto 1110, övrig mark 1130 och skog 1140. Allt fördelas enligt tax.värdet
Bostadshus + tomt bokför du inte alls.  

Idag så måste man även tänka på vad man använder jordbruksmark och byggnader till. Skog är alltid ekonomisk verksamhet. Jordbruksmark är det om du odlar och säljer eller använder som bete till djur som du säljer. Ekonomibyggnad är del i ekonomisk verksamhet om den används där. Om du t.ex. har ridhästar (hobby möjligen) och marken används till dessa så blir varken byggnad eller mark ekonomisk verksamhet. Har du då ingen skog så är du icke företagare och får därmed inte heller t.ex. lyfta moms på reparationer av byggnaden. Även om den till taxeringen är en ekonomibyggnad. Det finns även ett rättsfall där omsättningen bestod av EU-bidrag för att hålla marken öppen. Kostnader hade man då för traktor, slåtterskära och drift. Inga andra inkomster. EU-bidrag räknades i det fallet ej som ekonomisk verksamhet och man fick inte dra av vare sig kostnader eller moms. 
Förr i tiden så var det standard att man blev "företagare" så fort man köpte ett jordbruk men så är det tyvärr inte längre..... 
Fd medlem
Inte tillämpbar


Tack, tar jag med amorteringen i bokföringen?
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej andersson!

Ja, jag tänker att du tar med amorteringen i bokföringen om det är ett lån som rör ert företag.

/Moa