Köpa varor utomlands utan moms - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 vecka sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,När jag köper varor eller tjänster från företag utanför EU brukar jag ange mitt företags VAT-nummer vilket medför att momsen tas bort. En fundering, behöver dessa köp tas upp i deklarationen?Med vänlig hälsning Paul
Foto på Paul

Paul

• 754 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 veckor sedan

• 0
  • 1
Foto på Csi2019

Csi2019

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
jag har samma fråga!
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 24,334 poäng 20k badge 2x thumb
När du köper varor utomlands och uppger ditt VAT-nummer så kommer säljaren att lämna en "periodisk sammanställning" där det redogörs för till vilket VAT-nummer det sålts varor eller tjänster och för hur mycket. Så om du handlar på det viset så måste du ta upp detta i momsdeklarationen. Och handlar du då privata saker så måste du köpa ut dom och momsa försäljningen. 
Själva redovisningen går till så att du bokför detta på t.ex. 4056 om det är varor och du skall då även kreditera på kto 2615 (  i det här fallet) med 25 % moms och om du får lyfta den även bokföra samma belopp på kto 2645. Och köper du tjänster, eller varor med annan moms så gäller andra konton. Och tro mig, det funkar. Om du inte rapporterar inköpen så kommer det en förfrågan från Skatteverket så småningom. Lycka till!
Foto på Göran A

Göran A

• 5,616 poäng 5k badge 2x thumb

Kom också ihåg att om du har helårsredovisning på momsen skall momsdeklarationen lämnas 26 februari istället för som normal 12 maj vid helårsredovisning.
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 24,334 poäng 20k badge 2x thumb
En komplettering/korrigering av mitt svar får jag nog göra då jag nu läste att det gällde inköp av varor tjänster utanför EU. Då skickar säljaren ingen periodisk sammanställning men man skall ändå hantera det på det sätt jag beskrev fast då med lite andra konton. Vid varuinköpt så blir det då kto 4545 (import av varor 25%) och men momskontona blir desamma. Och det här påverkar inte heller inlämningen av eventuell helårsmoms som Göran A så riktigt påpekade. Det gäller bara vid EU-handel... Mycket att tänka på i bokföring... Lycka till!
Foto på Tatiana

Tatiana

• 1,346 poäng 1k badge 2x thumb
Däremot om du köper tjänster utanför EU så behöver du redovisa det i momsdeklaration.
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,128 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Paul!

Ser att ni har en fin pågående diskussion men ville flika in lite informera om ett bra inlägg vi har om just detta.
Du hittar det här
Vill också informera om smidigheten med eEkonomi. Skapa en leverantör och välj det landet inköpet är gjort från och eEkonomi kommer hjälpa dig med konteringen direkt när du skapar fakturan.
Ska till exempel både in- och utgående moms redovisas kommer programmet lägga in konton för detta, ska det inte redovisas läggs kontona inte till. Allt utifrån det land du ställ in på leverantören. Du behöver bara lägga till kostnadskontot för inköpet.
I ovanstående inlägg finns information om hur allt konteras och även förslag på kostnadskonton.

Ha det gott :) 
Foto på Paul

Paul

Hej Sofia!

Tack för tipset, att skapa leverantör och låta bokföringsprogrammet göra jobbet låter som en smidig lösning.

Leverantören är Microsoft Azure och det är deras molntjänster mitt företag köper in. På fakturan står det att Microsoft Azures adress är på Irland så jag har angivit det som land när jag skapade leverantören i eEkonomi.

Eftersom jag angivit mitt företags VAT så tillkommer ingen moms på fakturan:

Utifrån ovanstående information, hur ska bokföringen ut?

Tacksam för svar!
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,824 poäng 20k badge 2x thumb
Vad har leverantören för VAT nummer?
Foto på Paul

Paul

Leverantören har VAT Regn No. IE8256796U.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,824 poäng 20k badge 2x thumb
(bra ingen MOSS tjänst)

konto:
4535 D 404,86 (momskod 21)
2645 D 101,21
2614 K 101,21
Foto på Paul

Paul

Perfekt! Stort tack!