Kopiera text i verifikationslistan - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag vill ofta kopiera text i verifiktionslistan när jag gör en ny verifikation för att det skall bli enhetligt och att jag skall skriva samma benämning för samma sak och det går inte nu att markera och kopiera text.
Ibland går jag in i verifikationslistan och kollar hur jag bokförde samma sorts post innan och vill då lätt kunna göra om det genom att kopiera texten.
Foto på Ellinor

Ellinor

• 1,860 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Emelie Citron

Emelie Citron, UX Designer - Visma eEkonomi

• 7,236 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Våra listor i hela eEkonomi är uppbyggda på så vis att du expanderar raden när du klickar på den. Där kan jag inte se att vi haft några synpunkter på att användare önskat att listorna skulle fungera på något annat vis. Kan du ge mig ett exempel på den typ av verifikation du har där du enbart behöver kopiera verifikationstexten men inte kontona som ligger på verifikationen? Är det vanligt förekommande i ditt dagliga arbete att du behöver kopiera enbart verifikationstexten från en verifikation till en annan? Jag ställer lite motfrågor för att se om det kanske finns en annan lösning på ditt problem, då det inte är aktuellt att bygga om listorna som finns i eEkonomi idag.

//Emelie
Foto på Ellinor

Ellinor

Jag kan se att man kan expandera raden och då markera och kopiera det under rubriken eller vad du kallar det. Jag skulle vilja kopiera det ovanför den expanderade delen, dvs beskrivningen som syns i verifikationslistan och använda som beskrivning i en annan verifikation som troligen har ett annat belopp.

Detta för att det skall bli enhetligt och lättöverskådligt när jag letar efter tex ett kvitto vill jag att det skall stå samma för samma sak ex. Coop - porto, men nästa gång kanske jag inte minns hur jag skrev och då skriver Frimärke - coop, hade jag då lätt kunnat kopiera texten så beskrivningarna blir samma skulle det förenkla för mig.

Menar du att man kan kopiera även kontona man använt tidigare, eller menar du att man först får göra en mall?
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 49,122 poäng 20k badge 2x thumb
tips:
Gör 'inköp mot kvitto'. Och lägg upp dom vanligaste inköpsställena som leverantör.
Nu är det ibland ett litet problem; man måste ange konto/giro för att lägga in en ny leverantör. Man borde kunna lägga till kontant/kortbetalning på leverantören
Foto på Emelie Citron

Du kan kopiera alla manuella verifikationer. Klicka på verifikationen i listläget så att den expanderas - nu ser du knappen Kopiera. Klickar du på Kopiera så får du med dig verifikationstexten samt de konton du använde på ursprungsverifikationen, du behöver bara ändra beloppen på den nya verifikationen.

//Emelie
Foto på Ellinor

Ellinor

Nu har jag titta lite noggrannare i verifikationslistan och provat expanderat läge på dokumenttyp övrig insättning/ uttag och inköp mot kvitto men kan inte se någon kopiera knapp, tittade i öppna och korrigera, men ingen kopiera där heller : (

Varför kan man inte kopiera vilken text man vill?
Foto på Emelie Citron

Det är alltså på manuella verifikationer du kan göra detta - se bild nedan.

eEkonomi är helt enkelt inte byggt att fungera så som du önskar. I ditt fal måste du öppna verifikationen och kopiera texten i fältet beskrivning, inne på själva verifikationen. Vi har inte för avsikt att ändra det här beteendet i dagsläget.

//Emelie
Foto på Ellinor

Ellinor

Jag har nog tänkt att manuell kontering och egen kontering är samma sak.
Jag gjorde massa egen kontering igår, men ser man i verifikationslistan så står det övrig insättning/ uttag och inköp mot kvitt, inte manuell verifikation.

Då skulle jag önska att man kunde kopiera även de typerna, alt. att jag själv kan markera och kopiera bara texten i verifikationslistan utan att behöva gå till expanderat läge som jag tänkte från början.
Rubriken i fältet beskrivning går inte att kopiera ens i expanderat läge.

Det var bra att se bilden
Foto på Emelie Citron

Jag håller med dig - som eEkonomi ser ut idag, så borde det gå att kopiera samtliga verifikationer och inte enbart de som är manuella. Att det just nu bara går att kopiera de manuella är ett arv från tidigare versioner där det inte var möjligt med manuella konteringar på alla konton i kontoplanen. Vi ska se över möjligheten att kunna kopiera samtliga typer av verifikationer.

//Emelie

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.