Koppla uppdaterat medlemsregister till fakturaregister - Förening

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej, 

Jag ansvarar för medlemsregistret i en ideell förening. Vid utskick av fakturor har vi stött på problem då vissa fakturor har gamla adresser. Dessa adresser är uppdaterade i medlemsregistret, men dessa ändringar är inte kopplade till fakturorna. Hur görs denna kopplingen på smidigast sätt? 

Stort tack på förhand! 
Erica
Foto på Erica

Erica

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Lillroffe

Lillroffe

  • 866 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!
Tag bort markeringen i rutan Utskrivet längst ned. Kontrollera att Postaddress etc på flik 2 Medlems-/kunduppgifter är korrekt. Skriv ut till förhandsgranskning så slipper du slösa papper/bläck om det inte funkar.

Har du journalfört fakturorna är du nog rökt, då får du uppdatera och använda de nya addresserna nästa gång. E-post fakturor kanske kan vara bättre, e-post addressen ändras oftast inte när man flyttar.

Personligen skickar jag 85% av fakturorna med e-post.

//rg
Foto på Jesper Fogelström

Jesper Fogelström, Application Specialist Lön/Lön Anställd/Resa&utlägg

  • 6,342 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Erica! 
Du behöver plocka upp kunden/medlemmen inne på fakturan på nytt då ska de nya uppgifterna du lagt in i registret uppdatera fakturan. 

Tack på förhand! 
Foto på Erica

Erica

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Jesper, 

Skulle du kunna förklara lite mer utförligt? Menar du att jag skall skapa nya fakturor för alla medlemmar, och sedan manuellt göra adressändringar då innan jag skriver ut fakturorna? 

Vi har redan gjort utskicket av fakturorna i år, så detta är först relevant inför nästa års utskick. Är det något jag kan göra redan nu, exempelvis ändra adress i redan utskrivna och utskickade fakturor (2018), så att de nästa år får den nya adressen? 

Hälsningar 
Erica 
Foto på Malin Kjellberg

Malin Kjellberg, Moderator

  • 1,948 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!

Skapar du fakturorna till medlemmarna från Avtalsfunktionen (Försäljning - Avtal)  i programmet eller kopierar du senaste fakturan till medlemmen och gör ändringar på den?

Om du skapar fakturor via avtal kan man markera rutan "Automatisk adressuppdatering vid fakturering" på fliken Faktureringsplan på respektive avtal. Har du väldigt många avtal kan du massuppdatera detta genom att klicka på knappen Markering - Markera Alla. Klicka därefter på Massuppdatera och lås upp rutan för Automatisk adressuppdatering via fakturering och sätt en bock i den rutan - sedan OK. När du nästa gång ska fakturera dina medlemmar så ska korrekt adress komma på fakturan om den finns på medlemmen i registret.

Skapar du fakturorna genom att kopiera en gammal faktura så måste du antingen plocka upp medlemmen på nytt i "huvudet" på fakturan eller ändra till korrekt adress manuellt på flik 2 Medlems-/Kunduppgifter.