Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Köpte en gitarr från mitt privata bankkonto till företaget för en månad sedan. Med vilket datum bokför jag köpet?

Jag köpte en gitarr (för c:a 3800kr) till mitt företag i slutet av september på mitt vanliga bankkort. Nu skulle jag vilja bokföra det köpet på mitt företagskonto. Jag har inte tagit ut motsvarande summa från företagskontot än. Min fråga är, om jag skickar motsvarande summa från företagskontot till mitt privata konto idag - skall jag bokföra köpet av gitarren med dagens datum eller med datumet då köpet av gitarren skedde (i slutet av september)?
6 SVAR 6

Gör det lätt för dig. Ta ut pengarna och bokför kostnaden i samband med uttaget. Om det är en liten firma så kanske du har årsmoms och då har det ingen betydelse alls vilket datum du sätter på 2016.
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har valt kvartalsmoms, vilket nu i dagsläget känns lite overkill med tanke på att jag har i princip momsfri verksamhet - i enskild firma ja. Men ska ju momsdeklarera om ett par dagar och då tänkte jag att jag skulle föra in det andra av två köp jag gjort som innefattar moms.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack förresten! 🙂

Har du ingen momspliktig omsättning?

Om gitarren inte hör till momspliktig verksamhet så får du inte avdrag för momsen. Då blir det bara en kostnad. 🙂
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Visst är det så? Jag är musiker och mina arvoden är momsbefriade, så har ingen utgående moms.
Men behöver jag inte redovisa min ingående moms alls då? Bara nollor i momsdeklarationen?

Hittade denna skrivelse på skatteverket:

https://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800093699/1360247535245/58101.pdf

Du har inget momsavdrag om det avser ej momspliktig verksamhet. 🙂

Du kan nolla deklarationerna tills du bedriver momspliktig verksamhet. 🙂

Och har du ingen momspliktig verksamhet så är det bara bra om du bokför dina intäkter och kostnader på rätt år främst!
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100