Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrekt resultat i resultatenheter

Vi har ett (1) bolag med flera resultatenheter. Vi producerar varor i två av enheterna. Varorna säljs sedan av alla enheter. Hur gör jag enklast för att få korrekta kostnader och intäkter för respektive enhet och därmed ett korrekt resultat för varje enhet?

6 SVAR 6
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Ett förslag är att du lägger upp de olika säljande enheterna som resultatenheter. Kostnaderna för dina två producerande enheter kan du sedan bokföra mot olika konton. På detta sätt ges du möjlighet att följa kostnader för varje vara i respektive säljande enhet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår inte riktigt! Vi tillverkar godis och så här gör vi idag: Vi köper in råvaror som bokförs på den resultatenhet (Fabriken) som tillverkar godis. Sedan flyttas det färdiga godiset till en av våra butiker som är en annan resultatenhet, där godiset säljs. Butiken ska på något sätt få med kostnaden för den färdiga produkten. Hur menar du att jag ska göra för att det ska bli rätt på båda ställena?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tillägg: Fabriken har också försäljning (en butik) i sina lokaler, så det färdiga godiset säljs alltså på flera olika ställern (resultatenheter.)
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Du nämnde i ditt första inlägg att ni har varuproduktion i två enheter. Mitt förslag är då att du har två kostnadskonto för dessa producerande enheter, t ex 4011 (Fabriken) och 4013 (Producerande enhet 2).

När du sedan ska bokföra kostnader använder du kontot för den enhet som producerat varorna och anger resultatenhet för den butik som tar del av varan. När butikerna sedan säljer varorna använder du lämpligt intäktskonto och anger även då resultatenheten som motsvarar butiken.

Om fabriken både producerar och säljer får du ha både ett konto och en resultatenhet för fabriken.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Tar nu upp tråden igen efter tre år och hoppas nåt nytt har hänt så jag kan lösa mitt problem. Jag tar det igen: Företaget har två resultatenheter. Den ena enheten tillverkar och säljer godis. En del av godiset hämtas från tillverkningsenheten genom att vi skriver en intern order med nollpriser för att få ut en plocklista, (precis som vi gör till kunderna) och sedan säljs godiset i vår butik som är en annan resultatenhet Det är här jag har problem! Ska ordern prissättas? Hur styr jag bokföringen utifrån ordern? Jag vill helst inte hålla på med manuella bokföringstransaktioner. Jag har kört fast totalt och tänker att vi KAN väl inte vara ensamma om problemet!? Tacksam för idéer och tankar för att komma vidare. Chefen börjar tröttna på att vänta på resultatrapporterna för de olika enheterna. / Annica 
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej igen!

Om du vill att ordern ska innebära en intäkt för den ena resultatenheten och samtidigt en kostnad för den andra, måste en verifikation skapas där detta bokförs. En order med nollpriser får ju ingen resultatpåverkan i någon av resultatenheterna. Det finns dock inget stöd för internfakturering/orderläggning i programmet, så bäst är nog att skapa manuella verifikationer.