Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigera datum för betalning

Jag har registrerat en betalning av kundfaktura manuellt via kundfaktura-åtgärder-registrera inbetalning men fått med fel datum, betalningen skulle vara registrerad på år 2018 och hamnade på år 2019 vilket gör en himla röra nu när jag gör årsavstämningen. Hur korrigerar jag detta bäst?

2 SVAR 2

Hej!

Använd alltid funktionen att kopiera in kontoutdraget under kassa- och bankhändelser så ska inte dessa fel uppstå i framtiden. Allt som betalas från eller till banken bokförs här och inte på fakturorna.

Men det är alltid lätt att vara efterklok. I ditt läge skulle jag leta upp den felaktiga betalningen under kassa- och bankhändelser och ångra matchningen. Därefter "kryssar" du bort den felaktiga transaktionen.

Sen, om du inte redan kopierat in dina korrekta banktransaktioner, så gör du det nu. Boka sen betalningen genom att matcha rätt händelse. Du får nu automatiskt rätt datum.

Kommentar till Visma: Martina är inte den första som gör detta fel när man inte har bankkoppling. Det blir väldigt rörigt och det hade varit bra om det funnits en liten ruta under inställningar där man typ kunde bocka för att man inte vill att det ska gå att boka in- och utbetalningar direkt på fakturan utan istället gå via kassa- och bankhändelser. 

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lovisa,

Tack för tipset, jag lyckades inte hitta denna möjligheten tidigare.
Angående bankkopplingen - den har jag och registrerar i vanliga fall alla transaktionerna via kassa- och bankhändelser. Tyvärr hade jag nu en faktura som behövde lite specialhantering pga. kvittning av fakturor för en kund med två kundnummer och tyvärr lyckades jag i det läget klanta till det för mig med datumen.

Mvh Martina