Korrigera felaktigt matchad inbetalning av faktura - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre. Communitymoderatorn angav följande anledning för att arkivera: En rörig tråd /Anna

Hej,
Jag matchade en inbetalning mot en annan kundfaktura (också annan kund) än vad den avsåg. Hur kan jag ändra detta?
Foto på ST

ST

• 726 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,208 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Du kan inte byta en matchad faktura. Vill du få en faktura till den kunden som obetald så får du först kreditera kundfakturan och göra en betalning även på den och använda samma datum både på fakturadatum och inbetalningsdatum.
Därefter gör du en helt ny kundfaktura.

/Anna
Foto på ST

ST

Hej igen,
Jag såg att vissa fakturor blir bokförda automatiskt om OCR är angivet av kunden. Om då kunden betalar så och den bokför automatiskt finns ju en risk att det blir ännu mer fel. Skulle ni inte kunna lägga in möjligheten att (genom t.ex. korrigeringsverifikation) kunna ta bort matchningen eller på något sätt kunna rätta upp på ett pragmatiskt sätt? att behöva ställa ut en kredit och ny fakt känns ganska onödigt eftersom det i så fall snarare handlar om att systemet är fyrkantigt. Dessutom kan det ju vara så att man ställt ut nya fakturor under tiden, då får de ju antingen senare datum eller så blir det massa hopp fram och tillbaka med datum i fakturanummerföljden. Skulle iaf vara bra om det gick att rätta upp.
Foto på Anna Svensson

Hej!

Vill du posta detta i en ny tråd? Jag kan inte bryta ut detta och jag tycker att det borde ligga som en egen tråd.

/Anna
Foto på Karin Danielsson

Karin Danielsson

• 846 poäng 500 badge 2x thumb
Hej.
Jag har aktiv banköverföring och godkände ett förslag om betalning av en faktura. Nu visade det sig att det var en annan faktura som betalades. Det har därmed blivit en verifikation som jag inte kan ta bort. Hur skall jag göra för att kreditera verifikationen om betalningen och bokföra rätt faktura som betald?
Foto på Anna Svensson

Hej!

Precis som för ST måste du kreditera fakturan och därefter skapa en ny faktura som du har obetald.
När du har bankkopplingen får du göra de nya inbetalningarna mot ditt kassa-konto istället.

Återkom om du vill att jag förklarar ytterligare!

/Anna
Foto på Rickard Andersson

Rickard Andersson

• 70 poäng

Jag har nog samma problem. Har bankkoppling och en "obetald" kundfaktura ligger kvar (Skv tog roten till F-skatt då vi glömt sätta över till skatten) Så det har inte blivit någon inbetalning på beloppet men kunden har ju betalt.  Hur blir jag av med fakturan som ligger som "obetald" bland kundfakturorna?

Foto på Anna Svensson

Hej!

Du borde ändå bokföra att du har gjort en utbetalning av F-skatten för att få det korrekt.
Jag tänker att du går in under Kassa- och bankhändelser och väljer Kassan. Så lägger du upp en händelse där du registrerar en utbetalning mot F-skatt och sen registrerar du en inbetalning där du kan matcha din kundfaktura.

/Anna
Foto på Karin Danielsson

Karin Danielsson

• 846 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Anna.

Jag vill gärna att du förklarar noggrannare. Jag är inte erfaren när det gäller bokföring. Hur kan jag kreditera en faktura som redan är bokförd som betald? Hur krediterar jag verifikationen som är på felaktigt betalda fakturor? Hur bokför jag sedan betalning för dom fakturor som faktiskt betalades?  

Tack på förhand.
Foto på ST

ST

För egen del skulle det bli mycket mer komplicerat att kreditera eftersom en av fakturorna även delbetalats innan och det skulle störa andra betalningar. Men om du går in i reskontran under betalda fakturor så kan du under åtgärder kreditera fakturan.
Foto på Rickard Andersson

Rickard Andersson

• 70 poäng
Hej! Min faktura som ligger kvar är betald med inte genom inbetalning på banken. Dvs jag har inget att matcha emot. Hur får jag bort den? / Rickard Andersson
Foto på Anna Svensson

Hej!

I alla era scenarion skulle jag vilja att ni kontaktar mina kollegor på supporten, telefonnummer 0470-70 62 00, så hjälper de er hela vägen!

/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.