Korrigera kontering för ej betald faktura - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har lagt in en leverantörsfaktura men har konterat den fel. Skulle vilja korrigera detta, men det verkar inte gå att göra förrän den är betald och bokförd (jag kör kontantmetoden).

Det känns avigt att behöva bokföra fakturan för att sedan göra en korrigering, hade varit bättre att kunna ändra kontering innan man bokför den. Går det?

Vill även förhindra att jag använder samma konto på leverantören nästa gång, finns det något sätt att ändra föreslagen kontering utan att skapa en ny leverantörsfaktura? Jag kan inte heller sätta kontot som inaktivt eftersom den säger att det används (trots att jag korrigerat bort alla tidigare händelser).

Foto på Andreas L

Andreas L

• 2,950 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Community Manager

• 19,744 poäng 10k badge 2x thumb
Hejsan! 

Har du kontantmetoden går det inte att korrigera ett bokföringskonto på en leverantörsfaktura förrän fakturan är registrerad som betald i programmet. Alternativet är att skapa en kreditfaktura som du kvittar mot ursprungsfakturan och sedan skapar en ny leverantörsfaktura med rätt bokföringskonto. 

Det är först när du sparar en leverantörsfaktura som programmet memorerar vilket bokföringskonto som du använde ihop med den leverantören. Det finns ingen inställning i programmet där du kan justera detta. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.