Korrigera kontonummer i en periodisering - Administration

• 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)

Det händer ibland att jag skapar en lev.faktura & periodiserar kontot det ska belasta och skapar en periodisering på det. Då skapas en tabell över kommande periodiseringar. Ibland har då fel kontonummer belastats och problemet återkommer varje månad tolv gånger. Jag för som svar i chatten att problemet är att fakturan är journalförd, vilket oftast blir fallet innan felet upptäcks. Jag måste därför makulera kommande periodiseringar, ta bort skapade verifikationer, skapa kreditfaktura, ny faktura som periodiseras samt dra ut nya verifikationer för periodiseringarna som varit. Ett otroligt meckigt system.

Istället: I tabellen som listar de kommande periodiseringarna, varför kan man inte istället få ändra sina konteringar där så är problemet löst enkelt & smidigt?

Foto på miapia

miapia

• 508 poäng 500 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 1 år sedan

• 4
Foto på LW

LW

• 20,814 poäng 20k badge 2x thumb

Tack för att du tycker precis som jag. Förstår inte varför en periodisering ska vara huggen i sten. Jag har gått tillväga på annat sätt, vilket är minst lika arbetsamt: Varje månadsskifte efter periodiseringarna är gjorda, går jag igenom huvudboken och ändrar verifikaten manuellt. Tur att alla periodiseringar jag har, hamnar under verifikationsserie P.

//L

Foto på Lena Ekonomi

Lena Ekonomi

• 3,110 poäng 3k badge 2x thumb

Det enda du behöver göra är att ändra på den verifikationen när du plockar upp periodiseringen.

Tex nästa månad när du utför periodiseringarna och du har godkänt den så gå in på verifikationen och ta bort det felaktiga kontot och lägg in det korrekta. Är det många månader så är det ju lite jobb att komma ihåg men då spar du tid så du slipper allt du nämner ovan.

Foto på miapia

miapia

Jo, på tolv månader blir man lätt trött...
Foto på Lena Ekonomi

Lena Ekonomi

• 3,110 poäng 3k badge 2x thumb

Men håller med er skulle underlätta

Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 25,290 poäng 20k badge 2x thumb
Jag vet inte om det är så att bokföringslagen sätter lite käppar i hjulet.........

Annars vore det bra att kunna ändra i enlighet med era synpunkter.....
Foto på Skebobruk

Skebobruk

• 4,246 poäng 4k badge 2x thumb
Varför inte makulera och sedan lägga upp den bland manuella verifikationer men då på t ex på 1790 om du har den där. Då kan du lägga upp periodiseringen på rätt konto i fortsättningen.
Foto på LW

LW

• 20,814 poäng 20k badge 2x thumb

Då funkar inte den automatiska avstämningsfunktionen (om inget ändrats de senaste versionerna).

//L

Foto på miapia

miapia

Jag gjorde faktiskt något liknande. Bokade 1720 mot 1720 & satte periodisering på debet-posten. Får ha lite koll på det & se om det blir rätt bara.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej, 

Tack för era inlägg och för en bra diskussion. Håller helt med er att det finns förbättringspotential här, inget roligt att hantera detta manuellt varje månad. Vi tar med oss era synpunkter helt klart, dock inget vi kommer kunna titta på just nu.