Korrigera resultatenhetssaldo på bankkonto/Går ej låsa upp bankkonto - eEkonomi

  • 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Fråga: Hur gör jag för att korrigera saldot mellan resultatenheter på mitt bankkonto (1945)? 

Bakgrund
Vi arbetar med resultatenheter i vårt företag och vi gör det även på en del balanskonton.
Tidigare (för förra år sedan) gjorde vi det med bland annat ett bankkonto. Eller, nu såhär när vi tittar tillbaka så skulle vi inte gjort det. För nu har vi ett litet saldo för det berörda bokföringskontot som ligger på fel resultatenhet sedan flera år tillbaka. Som uppstått i annat ekonomisystem (e-conomic) och följt med in i eEkonomi. Tänkte att det är dags att städa upp det. 

Tänkt lösning
En manuell verifikation med två konteringsrader, samma bokföringskonto, samma belopp, ena i kredit och andra i debit, ena raden med "felande" resultatenhet och den andra raden utan resultatenhet. Har gjort så för att korrigera andra felaktiga resultatenhetssaldon - fungerar bra.

Problem
Man får inte skapa en manuell verifikation som innehåller ett bankkonto eftersom dessa är låsta i kontoplanen. Allt enligt felmeddelande. "Fair enough" - låt inte användaren skjuta sig i foten allt för länttvindligt. :-)

Jag går in i kontoplanen och låser upp bokföringskontot för det aktuella bankkontot. Får fortfarande inte skapa en manuell verifikation - med samma felmeddelande. Och det är här jag tycker det börjar skava lite.... :-) Dels för att kontrollen är uppenbarligen inte på om kontot är låst eller ej, eller snarare, kontot är ju fortfarande låst även när det inte anges så i kontoplanen. Dels för att det finns situationer när man kan behöva koppla ur automatiken tillfälligt.

Nästa steg: Jag deaktiverar bankkontot i Kassa- och bankkontoinställningar. Får fortfarande felmeddelandet att kontot är låst. Och nu tycker jag det börjar blir rent irriterande. :-)


Förväntat resultat/beteende
1. Att jag som användare skall kunna skjuta mig i foten om jag verkligen vill. Om jag går så långt att jag både deaktiverar bankkontot och låser upp bokföringskontot så är det ju inte direkt så att jag är omedveten om att jag har satt programmets automatik ur spel. Detta är återigen ett fall där - i mitt tycke - Vismas styrning går för långt. Visst, gör det svårt att göra fel men inte omöjligt. För gör man det omöjligt att göra fel så blir det av nödvändighet också så att man tar bort möjligheter att rätta till där automatiken inte räcker till. Som min situation nu.

2. Att - om det nu skall vara så att även ett deaktiverat bankkonto skall fortsätta vara låst - så skall checkrutan för det i kontoplanen vara utgråad (synas men inte påverkbar). Det är helt enkelt en brist/otydlighet i användargränssnittet just nu.


Jag har klassat detta som ett problem för jag anser att det är ett fel i programmet (se 2. ovan). Samtidigt är det en "idé" och en fråga. Men eftersom jag är en smula frustrerad på Vismas gränsdragning i denna stund så... problem it is. :-)
 
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb

Publicerades för 8 månader sedan

  • 1
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

  • 26,818 poäng 20k badge 2x thumb
Kan inte annat än hålla med. Visst är det så att ett program som vänder sig till "vanliga" användare behöver vissa restriktioner men man bör kunna "kringå" dom när man förhoppningsvis vet vad man håller på med. Och även om man inte skulle vet vad man håller på med så är det väl ändå individens ansvar att göra rätt. Har ju kikat lite på eEkonomi, har provat på Visma Enskild firma och kommer även ihåg när "medhjälparen" lanserades i Word. Alla hade samma problem, dom låter inte individen bestämma själv när individen så vill. Word höll ju på att driva en till vansinne innan man hittade avstängningen av "medhjälparen". 
Det är också därför vi som byrå väljer att använda Visma Administration. Där gör vi som vi vill och jag anser nog att vi gör rätt när vi gör det. För om inte vi kan göra rätt så bör vi nog lägga av. 
Även vissa andra program har samma bekymmer. Ta Visma Lön där allt måste hända i korrekt kronologisk ordning även i verkligheten för man kan inte rätta hur som helst utan måste då radera lönekörningar som är gjorda efter den felaktiga. Vilket då ställer till det enormt för visst blir det fel ibland. 
Undrar ibland var det här synsättet kommer ifrån? Att användarna inte vet sitt eget bästa så vi måste begränsa deras möjligheter intill vansinnets gräns... Kanske är det en smitta inom Microsoft och dess programstruktur. Vi får inte välja när vi skall uppdatera plus en massa annat som dom "lägger sig i". 
Men det kanske är den nya tiden. 
Hoppas du får svar på det här och att dom åtgärdar sånt här "otyg"... Trevlig helg så länge...
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,068 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Khedron!

Nu ska vi se här om jag är med på hur du menar. Är det ett bokföringskonto som t.ex. 1930 du tänker på som du vill kunna bokföra på manuellt på en verifikation? Vad står det i det felmeddelande som dyker upp för dig?

Återkoppla gärna med svar på ovanstående frågor så ska vi kika vidare :)

Ha en fin dag!

/Lovisa
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
I ovanstående fall handlade detta om bokföringskonto 1945 som vi använder som ett eEkonomi bankkonto av typen Sparkonto. Ingen aktiv bankkopling på det kontot.

Nu när jag provade så gick det bra att låsa upp 1945 i kontoplanen och bokföra manuellt på det. Jag får en varning om att manuell bokföring avrådes (vi använder ju trots allt det som ett bankkonto för att hantera det med kontoutdrag) men det går att "skjuta sig i foten". Bra!

Detta gick inte för fyra månader sedan. Då fick jag en blockerande varning om att kontot är låst för manuell bokföring även om jag hade låste upp det. Så antingen gar Visma ändrat något under dessa fyra månader eller så hade jag tagit ett glas vin för mycket...


Sidonot - och det känns inte kul att påpeka det men... fyra månader??? Alltså, jag är glad och tacksam över att få svar efter så långt tid men å andra sidan är jag det inte. Kära, underbara Visma, ni har något seriöst fel i er interna hantering. Men det har jag tjatat om förr. Så, nu har jag fått det ur mig och jag kan nu gå vidare i mot liv. :-) 

Med det sagt, eftersom det inte kan vara kul att gräva i gamla saker: TACK Lovisa! Det uppskattas oavsett det jag precis skrivit. 


Förtydligande: Problemet tycks alltså vara löst, "case closed". :-) 
(Redigerad)