Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigera saldo på momskonton

Hej
Sammanställer inför deklarationen och upptäckte då att momskontot är fel. Skulle behöva korrigerar det på ett enkelt sätt utan att behöva gå igenom hela året och bokföra om alla momshändelser.
Det som hänt är att vi bokfört utan 1650 kontot Dvs. momsrapporten visar att jag ska betala kanske 45000 i moms och det sätts på 2650, sedan när jag betalt in det så har jag krediterat 2650 och deb. 1920. Problemet uppstår sedan när jag fått tillbaka pengar från SKV till mitt skattekonto (inte till 1920) då har jag bara dragit av dem från det jag skulle betala i moms och betalt in resterande och bokfört den summan. Vilket resulterat att i balansrapporten har en skuld till SKV som inte ska vara där. Jag tänkte att det bara skulle vara att kreditera 2650 på summan som är fel men jag behöver ju ett motkonto.
Hoppas att någon kan hjälpa mig

1 SVAR 1
sivlai
MEDLEM

Du har alltså en momsskuld på 45 000 som ligger i kredit på 2650? Helt korrekt i så fall. Du ska använda ett skattekonto vid betalningen, förslagsvis 1630 som ska stämma med kontoutdraget från skv. Precis som ett bankkonto. När du då betalar dessa 45 000 debiterar du ("tömmer") 2650 och krediterar 1630. Sen använder du 1630 igen i debet,  och krediterar 1920 eller det konto du använder att betala från.