Korrigera VAT# vid periodisk sammanställning

• 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
Om det visar sig att den fil som genereras vid periodisk sammanställning innehåller felaktigt VAT eller format så går det ej att korrigera VAT under respektive kund och sedan få ut en korrekt fil.

Vi blir tvungna att manuellt editera kvr filen.

Utöver det borde listan över VAT nummer under periodisk sammanställning även innehålla kund namn och kund id så man kan hitta vilken kund raden gäller då VAT nummer ej är sökbart.
Foto på JohanH

JohanH

• 2,196 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 8 månader sedan

• 1
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

• 2,350 poäng 2k badge 2x thumb
Hej JohanH, 

Om jag förstår dig rätt så kan du ändra VAT-nummer på kunden men rapporten för den periodiska sammanställningen ändras inte?
Om så är fallet så beror det på att VAT-numret som den periodiska sammanställningen hämtar tas från det VAT-nummer som var angett på kunden när du skapade fakturan. Du kommer alltså behöva korrigera det manuellt i filen fram till dess du gör nya fakturor med rätt VAT-nummer och ska rapportera den periodiska sammanställningen nästa gång.

Har jag missuppfattat så får du gärna höra av dig igen med fler detaljer så kikar vi på det. 

Vad det gällde ditt önskemål så tolkar jag det som att du vill se kundnamn och kundnummer vid raden för VAT-nummer. Jag är nyfiken på vad du vill få ut av raden, gärna ett mer konkret exempel på hur du vill använda det och när det hjälper dig. När vi får den informationen så kan jag ta vidare det som ett önskemål så vår utvecklingsavdelning kan kika vidare på det. 

Ha en trevlig helg! 
/My 
Foto på JohanH

JohanH

I eEkonomi kan man under kunder ej söka på VAT nummer därför är det omöjligt att i eEkonomi veta vems VAT det är som är felaktigt vid inläsning hos Skatteverket, så fördelen med att lista kunden bredvid VAT är helt enkelt att man vet vem det är!

Och den periodiska sammanställning bör genereras efter aktuella företagsuppgifter (VAT), dvs om man har korrigerat VAT under en kund skall man väl inte manuellt behöva editera filen till Skateverket. (Nej alla kunder är inte återkommande så det är ej läsningen att vänta tills nästa köp)
Foto på JohanH

JohanH

Fel med periodisk sammanställning i Visma eEkonomi!!

Om en kund handlat mer än vid ett tillfälle under en period så resulterar det i dubbla rader för det VAT. Detta accepteras ej av Skatteverket vilket kräver en manuell skriven rättelse.
Foto på JohanH

JohanH

Fortsätter svara mig själv...

Visma eEkonomi måste generera den periodiska sammanställningen utifrån de i eEkonomi aktuella verifikationerna för perioden. Dvs efter både rättelse av VAT nummer under kund men även korrigeringar av verifikationer(momssats). Likställ det med momsrapporten.

Om Visma vid lagring(eller generering av sammanställningen) av VAT på kund tar bort whitespace och lägger till landskod baserat på valt land om det saknas i inmatningen så hade det minskat 
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,424 poäng 5k badge 2x thumb
Hej JohanH,

Jag hoppas att jag inte har missuppfattat dig, men jag har registrerat flera händelser på samma utlandskund i mitt eEkonomi  och det resulterade inte i dubbla rader för mig.
Jag sålde både tjänster och varor till denna kund så det som händer är att om jag öppnar min .kvr fil till Skatteverket så redovisas först momsregistreringsnumret på kunden följt av det totala beloppet för mina sålda varor och därefter beloppet för mina sålda tjänster.
Här delas det upp men helt efter SKV:s eget önskemål.

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/deklareraochbetalamoms/periodisksammanstallning.4.58d555751259e4d661680001093.html#Saharfyllerduienperiodisksammanstallning

"Varje VAT-nummer får bara förekomma en gång i den periodiska samman­ställningen. Du ska för varje köpare ange det sammanlagda värdet av varuleveranser, det sammanlagda värdet av trepartshandel och det sammanlagda värdet av tjänster. Detta innebär att om du sålt både varor och tjänster till samma kund så ska detta redovisas på samma rad.”

Har jag däremot varit inne och ändrat VAT nummer på kunden så uppdateras inte detta på gamla fakturor som var skapade innan ändringen gjordes. Utan då får du gå in och ändra manuellt i filen.

Då sökning på kund efter momsregistreringsnummer ej är möjligt hade du kanske kunnat fördela dina kunder i olika kundkategorier och på så sätt underlätta sökningen efter vilket kund det gällde.

Annars tänker jag att numret börjar ändå med landsbeteckning och där minskar ju det ner urvalet ganska mycket.

Rätta mig gärna om jag har förstått dig helt fel.

Ha en fin dag!

/Cecilia
Foto på JohanH

JohanH

Ja vi är överens om att vad skatteverket kräver, bra!

Eftersom det ej går att korrigera VAT i ert system så uppstår följande problem:
  • Kund anger VAT utan landkod t.ex. "1122334455" istället för "DK1122334455". Vi rättar inför nästa köp, då innehåller samanställningen en rad med 1122334455 och en med DK1122334455 (Visma bör addera landskod baserat på valt land om det saknas)
  • Kund anger "DK1122 334455" dvs felaktigt med whitespace, vi rättar till "DK1122334455", nytt köp = två unika rader. (Visma borde ta bort all whitespace, punkter eller annat skräp som kunder formaterar med)
  • Om kund inte angett landskod, så är de ännu svårare att manuellt leta upp kunden.
  • Om man gör en korrigering av momskod på någon, så slår det inte igenom.
Hade Visma genererat "filen" efter aktuell bokföring data så hade allt ovan gått att lösa, förutsatt att man hittar vilken kund det är. Men det måste ju vara bus enkelt att lägga till en koppling till kund registret in en kolumn bredvid VAT.
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,436 poäng 4k badge 2x thumb
Hej JohanH!

Vi ser att du har liknande frågor i andra pågående trådar. Vi besvarar dina frågor i din tråd om betalningsbekräftelse från Textalk.

Ha det gott! 
Foto på JohanH

JohanH

Nej!

Hur kan ni anse att det är liknande? Ovan beskriver jag renodlade felaktigheter med periodisk sammanställning och du vill slå ihop det med betalningsbekräftelser???

Varför försöker jag ens få hjälp, blir så trött samma visa varje gång.... lika bra att ni ändra från problem till ide som det sedan aldrig sker något med...
(Redigerad)