Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigera en inbetalning i Administration

Hej!

Jag skulle vilja kunna korrigera en inbetalning. Har kört en full inbetalning med inbetalningsjournal och förstår först därefter att kunden inte betalt fullt.

Hur löser man detta på enklaste sätt?

Tack på förhand!

Henrik

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Om du har en hyfsat ny säkerhetskopia som är tagen innan inbetalningen så skulle du kunna återställa den och utgå därifrån och göra om.

Annars kan du aldrig ändra en inbetalning som är journalförd. Du kan däremot justera det i bokföringen. Men det stämmer alltså inte överens med din kundreskontra då, där ser fakturan slutbetald ut. Det innebär att du får hålla reda på detta manuellt att du väntar in det kvarvarande beloppet från kunden.

Alternativet är att skapa en kreditfaktura som tar ut den första fakturan helt. Skapa därefter en ny faktura som du registrerar en delbetalning på.

Alternativet att justera bokföringen är kanske bara aktuellt om du pratat med kunden och vet att de kommer betala inom de närmaste dagarna. Det är ju alltid svårt att hålla reda på saker manuellt annars. 🙂

Trevlig helg!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Men kreditfakturan tar väl inte bort inbetalningen?

För hur får man bort den?

Tack för svar!

Henrik
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Du gör sedan en inbetalning på kreditfakturan också för att den ska försvinna från reskontran och på så sätt tar inbetalningarna ut varandra också.

Hoppas du får ordning på det, annars får du gärna återkomma här igen!

/Annie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt snabba svar!