Bekräfta ångra matchning innan det görs - eEkonomi

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Nu har det hänt två gånger att jag gjort något misstag på en verifikation och då klickat på korrigera tex ändra matchning och då skapades plötsligt en korrigering utan att jag ville det. Man klickar ju i programmet för att se vad som är möjligt att korrigera och om det inte är det man är ute efter så vill jag kunna ha tittat på det utan att det sparas. Jag vill att man skall bekräfta att en korrigering skall utföras, det syntes inte heller i Kassa att det blivit fler poster! Jag trodde att jag gjorde om den jag just gjort för att informationen på nåt vis försvann när jag klickat - ändra matchning, men när jag tryckt spara o kollade i verifikationslistan så var det ju tre verifikationer : (
Foto på Ellinor

Ellinor

• 1,850 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 2
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

• 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Ellinor!

Det stämmer att om du klickar på Ångra matchning, samt t.ex Ångra faktura - så kommer programmet att automatiskt korrigera händelsen för att du ska kunna återskapa dessa med nya korrekta uppgifter.

Ett tips, som kom i den senaste uppdateringen, är att om du matchat med t.ex Manuella verifikationer eller Övrigt uttag och vill korrigera händelsen - kan du numera gå in på verifikationen, öppna och korrigera kontona direkt där.

Sedan om din upplevelse är att det är otydligt, tar jag det vidare så vi framöver kan kika på hur vi kan göra det tydligare och förenkla arbetet för er användare.

Återkom om det dyker upp fler funderingar.

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna
(Redigerad)
Foto på Ellinor

Ellinor

Jag tycker det var jätteotydligt, speciellt som det mest annat är så många steg för att undvika fel. Jag skulle önska att det öppnades så man kunde se hur det ångrades och sen välja om man vill bekräfta eller ångra sig.
Foto på Ellinor

Ellinor

Jag tycker väldigt illa om korrigeringar i min bokföring och vill verkligen inte ha några av misstag!
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

• 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Ellinor!

I dagsläget kan du ångra faktura samt ångra matchning. I båda dessa fall kommer det skapas en korrigeringsverifikation som automatiskt vänder händelsen. Detta för att du sedan ska kunna bokföra händelsen korrekt.  

Det som du framöver också kan ta med dig är att du i en öppen bokföringsperiod, kan gå in på matchningar som gjorts via Övrigt uttag - Egen kontering, samt manuella verifikationer. Om du går in på dessa har du möjligheten att korrigera konton, belopp osv - direkt i verifikationen. Likaså kan du även ta bort alla rader, detta innebär att verifikationen blir makulerad - dock ligger den kvar under verifikationer för att nummerserien inte ska få ett glapp.

Jag tar dina förbättringsförslag vidare så vi kan kolla på hur vi kan bli tydligare i framtiden. Dessutom lyfta ditt önskemål om en ruta där du kan bekräfta "ångra" eller avbryta.

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.