Korrigera verifikationer - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Har betalt hyra och gjort korrigeringar men vet inte om det blivit rätt bokfört. Gjorde först att hyresvärden var en kund vilket blev fel. Ska väl lägga hyrresvärden som leverantör? Har bokfört följande: verf 27  kto 3044 K  1510 D
              verf 30  kto 1510 K   1930 D
              verf 31 korrigering av v 30
              verf 32  1930 K        5010 D lokalhyra
              verf 33  3044 D        1510 K  kundfaktura kredit
              verf 34  1510D          1510K kvittning manuell verifikation
Hoppas ni förstår mitt ärende
Hälsningar Gunilla
Foto på Gunilla

Gunilla

• 452 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på MarieN

MarieN

• 6,454 poäng 5k badge 2x thumb

Hej Gunilla,

Vet inte vilket system du jobbar i men jag jobbar i Visma2000.

Först Ja hyresvärden är en leverantör av din lokal så det är riktigt att det skall vara en leverantörsskuld.

Ver.27 tas ut av Ver. 33,  -  Ver. 30 tas ut mot Ver. 31. Kvittning Ver.34 är ju bara för att få bort de hela ur kundreskontran. Detta ser helt okej ut.

Sedan undrar jag om du är momspliktig??, antar att du inte är det då du inte har någon moms med.

Om du inte gjort fel skulle ju fakturan hamnat;

1.I reskontran 2440 lev.skuld brutto belopp i kredit. (momsen på 2641 i debet) och resterande hyran på 5010 Debet. Om du inte är momspliktig så motbokas hela beloppet på 5010.

2.Sedan göra en betalning på denna för det är väl det du gjort vilket innebär 1930 kredit motkonto 2440 debet.

Så din verifikation 32 hoppar ju över ett steg (2440 lev.skuld som nollas i min förklaring 1,2,  men kontentan blir ju densamma.

1930K och 5010 D, som du gjort, (förutsatt att du inte är momspliktig.)

/Marie

(Redigerad)
Foto på Gunilla

Gunilla

Blir inte riktigt klok på detta. Behöver jag göra någon korrigering av verifikation 32?

Om jag ska göra det blir det ju först att jag tar 1930D och 5010 K på korrigeringen?

Eftersom jag inte lagt in leverantören under dec månad då transaktionerna skedde , blir det då att allt sker nu i januari för hyran i dec ? Jag kan ju inte få in leverantörsfakturan under dec?

Eller kan jag låta allt vara som jag har på ver 32?

Förstår du hur jag tänker?
/Gunilla
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,144 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Gunilla!

Jag antar att du redovisar enligt faktureringsmetoden och inte kontantmetoden.

Verifikation 32 tycker jag ser rätt ut om du inte ska redovisa någon moms (kanske är det så att fakturan är utan moms när det är en hyresfaktura). I din verifikation visar du att du har dragit pengar från banken för att betala lokalhyra.

Är det en leverantörsfaktura som du har fått i december bör du skapa den då. och då ska du iofs ta bort verifikation nummer 32. Har du gjort dina verifikationer manuellt eller använder du funktionerna under Kassa- och bankhändelser för dina händelser på bankkontot?

/Anna
Foto på Gunilla

Gunilla

Hej Anna
verf 32 har ingen moms. Fick fakturan i dec men gjorde bara en manuell verifikation och betalade.
Kan jag skapa leverantörsfakturan bakåt i tiden?
Eller kan jag låta det vara som det är och framåt i tiden skapa leverantörsfaktura?
Om jag måste ta bort verifkaion 32 blir det en vanlig korrigering då?
/Gunilla
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,144 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Om du redan har redovisat inköpet i en verifikation och betalningen gjordes i december tycker jag inte att di behöver lägga in leverantörsfakturan. Då räcker det med att du fäster ihop den med verifikationen.
/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.