Kostförmån?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Hur ska man tänka när ett fåmansföretag betalar varje månad lunchklippkort för delägaren ( 20 st luncher)? Kostnad per lunch blir 110 kr.
Foto på D_D

D_D

• 208 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 71,580 poäng 50k badge 2x thumb
Man ska tänka att det är en skattepliktig förmån för delägaren och skattemässigt redovisa förmånen därefter i bolaget.

Mikael
Foto på D_D

D_D

• 208 poäng 100 badge 2x thumb
Ok, En följdfråga... Man ska inte tänka på schablonkostförmån (94 kr/per lunch ) utan när  företaget betalar 110 kr lunch så kostnadsför man lunchen (110  kr)  och delägaren förmånsbeskattas med samma belopp dvs. 110 kr
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,404 poäng 5k badge 2x thumb
Hej D_D,

Då du skriver att ni har ett lunchklippkort tänker jag att detta kanske mer ska jämföras med rikskuponger eller nån annan form av lunchkupong.

Då har jag hittat det här:
"Förmånsvärdet för lunchkuponger och rikskuponger utgörs av marknadsvärdet inklusive moms vilket utgörs av det värde som anges på kupongerna (kupongvärdet)."
Jag tolkar det då som att du ska ta upp 110 kr som värde och inte det schablonvärdet på 94 kr som gäller för 2018.

Förmånsvärdet av skattepliktiga lunchkuponger och rikskuponger skall tas upp som "Skattepliktiga förmåner utom bilförmån och drivmedel vid bilförmån" på kontrolluppgiften för den anställde. På kontrolluppgiften för en anställd som erhållit skattepliktiga förmåner av lunchkuponger och rikskuponger skall ett kryss markeras vid "Annan förmån" i ruta 047 och en text anges vid "Specifikation av annan förmån i ruta 047". 

Arbetar du då i Visma Lön 300/600 så kan du då använda dig av löneart 2118.

Jag hade ändå rekommenderat dig att dubbelkolla detta med Skatteverket och se vad de säger. Har de en annan åsikt så återkom gärna med den informationen i tråden så vi övriga får lära oss.

Ha en fin dag!

/Cecilia