Krångliga inloggningar - Online

• 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Visma driver mig till vansinne med den skitkrångliga inloggningen till webbtjänsterna. Jag blir automatiskt utloggad, så det krävs alltid en inloggning vad jag än ska göra, vilket gör en 10-sekundersuppgift till två minuter. Jag möts av inloggningsrutan, och när jag loggar in så säger den "Tack, du är nu utloggad". Jag menar WTF? 
  1. Se till att inloggningarna kan kommas ihåg, så att jag slipper logga in igen.
  2. Implementera stöd för Azure AD så att företagets användare kan använda sina credentials från Office 365 för att logga in, där är de redan inloggade. Då kan vi använda tvåfaktorsautentisering också.
Foto på Fredrik

Fredrik

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
  • skitirriterad

Publicerades för 6 månader sedan

• 1
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,568 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Fredrik,

Synd att du känner så,  har däremot en del följdfrågor till dig för att få mer kött på benen.

När du arbetar i vår miljö är det så att du har flera företag på samma inloggning eller är det så att du kanske har flera olika inloggningar till vår sida?
När du lämnar datorn eller slutar arbeta på Visma Online, loggar du då ut eller stänger du bara ned fliken i webbläsaren?
Har du testat om du får samma resultat i olika webbläsare och vilka har du testat i så fall, har du kanske testat om det fungerar när du kör i ett inkognitofönster?
Detta brukar fungera för de flesta kunder har däremot haft nån som däremot valde att ominstallera webbläsaren och nu har de inte samma problem.

När det däremot kommer till att implementera Azure AD så är detta nåt vi har under utredning.

Återkom gärna med mer info så får vi kika vidare på det.

Ha en trevlig helg!
/Cecilia
Foto på Fredrik

Fredrik

• Endast ett företag på den inloggningen.
  • Jag varken stänger webbläsaren, fliken eller nånting. Den är alltid öppen.
  • Har inte gjort några strukturerade tester, använder nästan uteslutande Chrome på MacOS. Kan försöka lite i Safari och inkognito.
  • Jag förstår inte vad som inte är ett problem, menar ni att det inte är ni som slänger ut mig efter några minuter? Eller skulle det hjälpa med problemet att jag måste logga in två gånger. Låter lite extremt med ominstallation, kanske kan sträcka mig till att rensa cookis+cache.
  • Det vore kul om ni kunde svara på om ni någonsin kommer att implementera Azure AD/OAUTH, eller om ni kommer att fortsätta med uteslutande hemkokta inloggningssystem.
Foto på Fredrik

Fredrik

Inkognito hjälpte inte i alla fall, nu blev jag utloggad mitt i tidrapporteringen. Frustrerande är bara förnamnet.
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,624 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Fredrik!

Jag tänkte be att en kollega kontaktar dig på telefon för att titta mer på detta. Vi mejlar dig för info om telefonnummer och när det passar att vi ringer dig.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.