Kreditera betald faktura, bokföra betalningen på ny faktura. - eEkonomi

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej.

Kan jag kreditera en faktura som redan är betald och bokförd för att skapa en ny faktura att matcha mot samma inbetalning?

Jag har en kund som vill att vi ändrar vissa saker på redan betald faktura. Jag tänker då att jag krediterar den fakturan och skapar en ny med de rätta uppgifterna. Frågan är om jag kan matcha den nya fakturan med den inbetalning som redan gjorts? och hur gör jag det i så fall?

Jag använder eekonomi

Tack på förhand!

Foto på katarina

katarina

• 120 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 1
  • 1
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Då jag inte har alla uppgifter om belopp mm och om kunden ska betala samma belopp efter ändring rekommenderar jag att du gör följande:

1. Kreditera fakturan
2. Skapa en ny med rätt uppgifter
3. Är det total beloppet samma som på kreditfakturan - kvittar du den nya fakturan och krediten mot varandra för att få bort dem under försäljning.
4. Är totalbeloppet på den nya faktura större än ursprungsfakturan - Matcha mot kundfakturan (skriv in totalbeloppet på fakturan i rutan "Betalt belopp) - välj Ny bokföringshändelse -  Betalning av krediterad kundfaktura - Bokför.
5. Är totalbeloppet på den nya fakturan mindre än ursprungsfakturan - När ni återbetalar beloppet - Matcha mot Betalning av krediterad kundfaktura - Ny bokföringshändelse - Övrigt uttag - Egen kontering (här väljer du sedan det/de konto du vill återbetalning ska bokas mot - Bokför.

Verkar det rörigt eller om du inte får ihop det, ring vår support på 0470-70 62 00

/Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.