Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur krediterar man en leverantörsfaktura?

Hej jag har råkat lägga in en leverantörsfaktura på 20 kr som egentligen ska ha summan 85 kr.

L-fakturan är jorunalbokförd och går därför inte att ändra.

Hur krediterar jag fakturan? Har googlat och sökt på er sida men förstår nog inte riktigt, så snälla någon erfaren som orkar förklara detta i detalj åt mig?

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Beata,

Om du har version 2013.0 eller senare av Administration är gången som följer.

1: Om du går in under Inköp-Leverantörsfakturor och letar upp Leverantörsfakturan du vill kreditera och markerar den.
2: Tryck på Skapa Kreditfaktura högst upp på sidan under Kommando.
3: Markerad Faktura kommer upp, bock finns redan i Kreditera hela fakturan, stäm av att numret är korrekt och tryck OK
4: Ändra Fakturadatumet, till samma som den felaktig Debetfakturan har.
5: Skriv ut en Leverantörsfakturajournal
6: Gå till Fliken Betalningar inne på Kreditfakturan och tryck på knappen Direktkvittera under Kommando

Båda fakturorna är då Bokförda och betalda på samma dag. Direktkvitteringen kommer efter det komma med på nästa Utbetalningsjournal du skriver ut i programmet.

OBS! Kan du inte utföra punkt nummer sex, beror det på att Debetfakturan redan är betalad och du får i sådant fall, gå till Kreditfakturan och utföra en betalning på samma datum som den ursprungliga fakturan har blivit betald på. 

Tack för din fråga.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så jättemycket!!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej jag har samma problem som ovan men jag var lite för snabb, gjorde kredit och direktkvitterade dom innan  jag skrivit en Lev.fakt journal och nu går det inte att skriva ut den så hur ska jag göra nu??
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Du kan skriva ut en leverantörsfakturajournal oavsett om du har direktkvitterat leverantörsfakturorna eller inte. Kontrollera datumet på fakturorna och datumet du väljer när du ska skriva ut journalen. Får du någon information med varning eller felmeddelande när du ska skriva journalen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kreditfaktura - Administration.

Hej!

Vi har fått en kreditfaktura (tidigare leverantörfaktura). Har nu fått in betalning på denna faktura som instättning hur lägger jag in det i visma som underlag på inbetlaningen?