Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Peter R
MEDLEM

Kreditera en leverantörsfaktura som är periodiserad

Jag har en leverantörsfaktura som är periodiserad och journalförd. Nu visade det sig att den var felaktig och jag måste därför kreditera hela fakturan. Men då kan jag inte göra periodiseringen på kreditfakturan (kommandot "periodisering" är skuggat). Jag antar att det då blir fel med periodiseringarna framåt. Hur löser jag detta?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-16

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Du får bokföra kreditnotan som vanligt. Sedan makulera kommande periodiseringar på ursprungsfakturan. Och till sist göra en manuell verifikation som vänder de genomförda
Du skulle också kunna lägga till vändningsraderna på kreditnotans kontering för att hålla ihop det hela, då slipper du korrigeringsverifikationen 😉
Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Varför kan man inte periodisera en kreditfaktura (från leverantör)?

Vi har fått en faktura i september, som är periodiserad 12 månader (över vårat bokslut per 191231),

nu har vi fått en delkreditering avseende denna faktura, som också är utbetald till oss (då vi också har betalat den ursprungliga fakturan).

Måste man makulera kommande periodiseringar, och bokföra detta manuellt?

Känns lite märkligt.

//Iris M

Hej IrisMathinsen,

Ser att du inte fått något svar i din tråd så jag vill bara bekräfta att inlägget som @AnnicaL skrev är helt korrekt och riktigt.


Om du krediterar en periodiserad leverantörsfaktura behöver du också makulera de kommande periodiseringarna. Gå in på ursprungsfakturan och klicka på periodiseringen. Markera rutan Makulera kommande periodiseringar och Spara. Du behöver även korrigera verifikationen som skapades av ursprungsfakturan.

/Tinna