Kreditera faktura från 2016 - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,
Jag har ett AB och skickade förra året en faktura till en oseriös kund, som jag inte har fått betalt för. Jag ska därför kreditera fakturan. Min fråga är följande: Eftersom fakturan ligger på förra året och bokslut är gjort, hur krediterar jag den? Räcker det att skapa en kreditfaktura och kvitta den emot debet fakturan? Eller måste något mer göras eftersom det är ett nytt år? Tacksam för svar. Trevlig helg
Foto på Nordfrost Event

Nordfrost Event

• 390 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Carina

Carina

• 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Lägg den där du är. 
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej,

Istället för att kreditera fakturan skulle du kunna boka bort den som en kundförlust som antingen befarade eller konstaterade. Om du tror att kunden inte kan betala, t ex efter upprepade påminnelser eller om du skickat för inkasso, ska försäljningsbeloppet exklusive moms bokföras som befarad kundförlust. Om du vet att kunden inte kan betala, t ex vid konkurs, ska försäljningsbeloppet och momsen bokföras som konstaterad kundförlust. Konstaterade kundförluster bokförs oftast i samband med årsavslut.

1. Försäljning - Kundfakturor.
  2. Välj den faktura som du vill registrera som kundförlust.
  3. Åtgärder - Kundförlust.
  4. Välj om du vill bokföra fakturan som befarad eller konstaterad kundförlust och fyll i datumet för registreringen.
  5. Bokför

Ha en fin dag och återkom gärna om du har fler funderingar
/Susan
Foto på Nordfrost Event

Nordfrost Event

• 390 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,
tack för ett bra svar! Förra årets årsavslut är gjort. Kan jag göra enligt dina instruktioner nu? Eller menar du att man ska vänta till årets avslut? Tack
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,538 poäng 50k badge 2x thumb
Gör det nu
Micke
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,862 poäng 50k badge 2x thumb
Konto 6350 Debet konto 2611 debet, 1510 kredit är korrekt sätt att bokföra på eftersom det är en befarad/konstaterad kundförlust.
Alternativt boka samma sak på föregående år - åtminstone reservera förlusten - om su inte har deklarerat redan.
Får du inte betalt för att kunden inte vill eller inte kan?

Mikael Pettersson
Foto på LW

LW

• 20,874 poäng 20k badge 2x thumb
Enligt konstens alla regler måste kundförlusten vara konstaterad. Det betyder att du inte ska försöka lägga förlusten på 2016 utan ta förlusten i år istället (korta versionen av regelverket :-) )
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej igen,

Mer om hur du kan bokföra befarad eller konstaterad kundförlust kan du läsa i dokumentet Bokföra kundförluster

Ha en fin dag och återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar
/Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.