Krediterad faktura dyker upp i momsredovisningen - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag krediterade och kvittade bort en faktura som blivit fel. Nu dyker ändå debetfakturan upp i eEkonomi i förslaget till momsredovisning. Vad kan jag göra åt detta?
Foto på carlnilsson

carlnilsson

• 1,344 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,844 poäng 20k badge 2x thumb
Kreditfakturan ligger i annan period (inte samma datum) än "original"-fakturan
Foto på carlnilsson

carlnilsson

Ok, ja det stämde. Så då menar du att jag måste betala in momsen på detta nu och sedan får jag tillbaka det nästa månad? Läser programmet in kreditfakturan då automatiskt så att det blir en minuspost i rutan för momspliktig försäljning?
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,822 poäng 20k badge 2x thumb

det kommer ju att jämna ut sig, kreditfakturan kommer ju med nästa momsredovisning.

Är det stora belopp så kanske man kunde göra om kreditfaktura och momsredovisning

Foto på carlnilsson

carlnilsson

Ok, tack för svar. Så då momsredovisar man hela tiden debet- och kreditfakturor brutto så att säga? Tycker det verkar ojuste att behöva betala in moms på en felaktig faktura och då behöva låna ut momsbeloppet till staten i en månad.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,822 poäng 20k badge 2x thumb

lärdom lärd;

håll koll på datum vid kreditering

Och vill du inte "låna" ut till skattmasen så går det ju att ångra moms, göra om kreditfaktura och göra ny momsredovisning och rapportera in

/från en som gjort denna miss tidigare 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.