Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AnnicaL
CHAMPION

Kreditering av faktura i annan valuta blir fel

När jag krediterar en kundfaktura i EUR via Åtgärd/Kreditera förutsätter jag att hela fakturabeloppet ska krediteras - men det blir bara så mycket i EUR som "behövs" för att matcha det bokförda SEK-beloppet - jag har krediterat på ett annat datum än fakturans datum så kursen är annorlunda. Sedan går det ju inte att kvitta kreditnotan mot fakturan, för de tar inte ut varandra. 

Hur ska man göra för att få detta att bli korrekt?

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annica,

När du skapade en kundfaktura i EUR tar eEkonomi den kursen som var den dagen. Kursen kommer från Europeiska Centralbanken och hämtas till eEkonomi samma dag. Samma belopp räknas också om till SEK då bokföringen alltid görs i SEK i slutändan.
Om du krediterar fakturan på samma dag ska samma kurs hämtas, annars kan kurserna skilja sig.

Om man har skapat en faktura på den första i en månad kanske kursen var 10 kr. Kommer man sedan överens med kunden den 28e samma månad att fakturan ska krediteras kan kursen vara uppe i 11 kronor. Då skiljer sig kursen och således skiljer sig även beloppen på debet- och kreditfakturan.
Om kurserna ska bli samma behöver du kreditera på samma dag.

Rätta mig gärna om jag missuppfattade din fråga 🙂

Ha det gott!

/Sofia 
AnnicaL
CHAMPION

Hej Sofia, 

när jag krediterar en faktura förväntar jag mig ju att hela ursprungsbeloppet ska krediteras, oavsett vilket datum krediteringen görs! Skillnaden i SEK, bokfört värde, ska tas om hand som kursdifferens när fakturan och kreditnotan matchas. Hur ska jag kunna skicka en kreditnota till en kund som inte visar samma belopp som fakturan som krediteras??? Ofta tar det ju en tid innan man kommer fram till att en kreditering ska ske och då ska man inte behöva backa till en tidigare månad, med allt vad det medför med ändring av momsdeklarationer och ev periodisk sammanställning. 

Här får ni nog tänka om lite och göra om och göra rätt. 

Hälsningar
Annica

Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Annica! 

Jag blir lite fundersam när du skriver "Hur ska jag kunna skicka en kreditnota till en kund som inte visar samma belopp som fakturan som krediteras?" får du inte samma belopp i EUR på kreditfakturan? 
Att beloppet i SEK kan diffa är som Sofia skriver troligt om inte fakturorna har skapats samma datum, men EUR beloppet borde inte skilja om du krediterar hela fakturan. Valutadifferenser tar matchningen eller kvittningen hand om beroende på vilken åtgärd du väljer. 
AnnicaL
CHAMPION

Hej Lisa, 
det var just det som var grejen, kreditnotan bokfördes i samma SEK-belopp som ursprungsfakturan men EUR-beloppet var annorlunda, antagligen just för att kursen ändrats. Jag fick nu ångra kreditnotan och göra om den på samma datum som fakturan men jag tycker inte att detta ska behöva ske - EUR-beloppet ska bli samma som fakturans fast negativt. 
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Det låter verkligen mysko, har inte hört något liknande tidigare faktiskt. EUR-beloppet ska ju inte förändras om du skapar en identisk kredit. 
Om det mot förmodan skulle hända igen så vill jag att du tar kontakt med vår support så att vi kan kika på det på en gång och komma till botten med vad det är som är fel. 

Ja, om det händer igen hör jag av mig. Synd att det inte finns nåt övningsbolag man kan testa sånt här på.