Krediteringskrångel efter uppdatering till 2017.11- Administration

  • 2
  • Problem
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Detta har nu hänt flera gånger sedan uppdateringen till 2017.1(1).

En felaktig faktura skall krediteras. Jag står i fakturan, väljer, Ny - Kreditnota, och talar om att jag enbart vill ha kunduppgifterna med mig. Då skapas en kreditnota på en helt annan kund.

Det som är irriterande för mig är att jag i förra veckan skapade en faktura på en "nonsenskund" (lade upp ett kundnummer zzz-kund e dyl) för att återskapa problemet, men när jag gjorde en kredit av den där testfakturan jag skapade, hittade den rätt kund att kreditera. Det gick inte att återskapa felet. Jag testade flera gånger.

Men nu för en halvtimme sedan, skulle jag kreditera en riktig kund och då hände felet igen. Det enda som skiljer det skarpa läget mot min test är att  det fungerade som det skulle när jag hade ett kundnummer med enbart bokstäver i.

Kan supporten testa och se om de kan återskapa felet?

//L

Foto på LW

LW

  • 20,874 poäng 20k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 2
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 8,120 poäng 5k badge 2x thumb
Hej LW
Jag har kunnat återskapa ditt problem och det är när du väljer att kreditera kunduppgifterna som det blir fel, alltså inte när du väljer att kreditera hela fakturan. Stämmer det eller har jag missuppfattat ditt problem? Det arbetssätt jag kan tipsa om är att du kreditera hela fakturan och sedan tar bort de rader som inte ska vara med. 
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

  • 3,768 poäng 3k badge 2x thumb
Det är riktigt surt om fakturan är tre sidor lång...
Foto på LW

LW

  • 20,874 poäng 20k badge 2x thumb

Ja, i vanliga fall brukar jag ta upp fakturan och kreditera allt, men fakturan var tio sidor lång med ett otal rader att radera, så jag valde att välja enbart kunduppgifterna. Jag vore tacksam om detta fel kunde läggas till raden av de åtgärder som behöver fixas till.

//L

Foto på Thomas

Thomas

  • 3,236 poäng 3k badge 2x thumb
Har detta åtgärdats i v2017.12?
Eller finns felet fortfarande kvar? Det borde i så fall finnas med i "kända fel"-dokumentationen.
Jag har fortfarande inte uppdaterat och avvaktar till just sådana här buggar är lösta.
Foto på LW

LW

  • 20,874 poäng 20k badge 2x thumb

Jag har inte uppdaterat till den senaste, 2017.12 och uppdaterar nog inte heller programvaran på ett halvår för att ge Visma en chans att rätta till allt.

//L

Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Content Producer - Administrationsfamiljen

  • 30,906 poäng 20k badge 2x thumb
Jag har kontrollerat detta med vår utvecklingsavdelning och detta ska vara rättat i version 2017.12. När det gäller informationen under Kända fel så ska jag se över den.
Foto på Liselott Oldin

Liselott Oldin

  • 602 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Skapa kreditfaktura.

Vi uppdaterade nyligen till version 2017.11 och jag har
märkt att när man skapar kreditfaktura utifrån en tidigare faktura, så skapas
den på fel kund!

På kreditfakturan står ju angivet vilket tidigare
fakturanummer som den krediterar, och kopplas rätt fakturanummer, men
kreditfakturan är på helt fel kund!

Måste vara en bugg?

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.