Kreditfaktura på fel år - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej har skapat en kreditfaktura som var utställd i December och skulle förfallit i Januari 2019. Nu hamnade beloppet på 2019 års resultat som förlust på startsidan. Kan väl inte vara riktigt då det går på 2018 års resultat ? Jag bokför via kontantmetoden.
Foto på Laila

Laila

• 510 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 9 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på burbage

burbage

• 1,042 poäng 1k badge 2x thumb
Gör en bokföringsorder och boka om den på 2018
Foto på Laila

Laila

Men förstår inte vad som blivit fel. Den ligger ju fortfarande med som ett resultat på 2018 och även på debet på konto 1930. Ändå så gjorde jag precis som man ska. Krediterade och sedan bara kvittade den. Vad är det som blivit så galet. Går det inte göra på detta vis när det är över bokslutet ?
Har försökt ringa men det är 2 timmars kö för telefonsupport.Vet inte riktigt vad du menar med bokföringsorder ?
Foto på burbage

burbage

• 1,042 poäng 1k badge 2x thumb
Förmodligen blev den kvittad på 2019 på ffd. Kolla vilken dag som ligger som kvittningsdag. Bokföringsorder är där du gör en manuell verifikation, Det finns att köpa men du kan lika gärna göra en egen som du bara konterar så att resultatet hamnar på 2018.
Foto på Laila

Laila

Ok Tack Ja den är är både krediterad och kvittad på 2019. Går det inte bara skapa korrigeringsverifikationer på den ?
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Laila,

Om du arbetar i Visma eEkonomi och då bokför enligt kontantmetoden behöver den hamna i reskontran för att den ska påverka 2018 års resultat.
Det gör kundfakturorna först när man antingen skapar årets sista momsredovisning eller kan man göra det manuellt genom att gå in under Inställningar - Räkenskapsår och IB- väljer sitt år och Redigera och längst ned har du nu en knapp med Boka upp kundfordringar och lev. skulder.

Du kan läsa mer om hur det fungerar med ett årsavslut i eEkonomi i den skrivna hjälpen Checklista Årsavstämning» och under avsnittet Värdering av kundfakturor står det hur du gör när du bokför enligt kontantmetoden.

När du nu redan har testat att kreditera den och sen kvitta den och båda dessa händelser har hamnat på 2019 så borde det räcka att du manuellt bokar upp den på 2019 så att du på det nya året vänder bort den debetfaktura du skapade för att vända bort krediten.

Om det verkar allt för rörigt ås kontakta gärna mina kollegor på supporten.
öppettider till supporten och chatten kommer du enklast åt via vismaspcs.se/kontakta-oss

Ha en trevlig helg!
/Cecilia
(Redigerad)
Foto på Laila

Laila

Hej jag får inte alls ordning på problemet.En har hamnat på 2018 och en på 2019. Ligger med som resultat i huvudboken på 2018 både i 3041 och 2611 som debet. Och 2019 som kredit. Spelar ju ingen roll om jag vänder på verifikationerna heller. Då ligger fakturan som resultat i både 2018 och 2019.
(Redigerad)
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Community Manager

• 19,744 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Laila! 

Jag ser till att en kollega kontaktar dig så att vi kan reda ut exakt vad som har hänt :)