Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kreditfaktura / BG-överföring

Jag har en faktura och en (senare) kreditfaktura från samma leverantör.

Jag ändrar betaldatum på kreditfakturan till (dagen) före fakturan (160211 resp 160212) för att få krediten "bevakad", dvs utbetalning skall ske med fakturabelopp minus kreditbelopp.

Jag överför betalfil till BG.

I internatbankens "kommande betalningar" anges utbetalning av fullt fakturerat belopp (utan den reducering med krediten jag väntat mig) att utföras 160212. 

Vidare ligger utbetalning av kreditfakturans (negativa) belopp per 17-01-16    !!!

Hur i hela ... kan mitt Visma Administration 1000 åstadkomma detta?

Jag har nu tagit bort de båda överförda transaktionerna och manuellt lagt in den jag vill ha, nämligen betalning av mellanskilnaden per 160212, men detta borde väl ändå ha kunnat sköta sig med automatik?

Jag kan E-posta skärmdumpar om Ni ger mig ett E-mail med adress...

/GÅ

6 SVAR 6
Davor P1
CHAMPION

Det är inga som helst problem där...... 

Har själv råkat ut fär detta 

Bankgirot gör detta med automatik och bevakar definitivt att krediten dras så fort där finns en faktura från samma leverantör.

Om fakturorna tar ut varandra helt kan du ändra betaldatum så att den ligger "imorgon" tillsammans med utsprungsfakturan.

Om du använder dig av returfil från bankgirot så "prickar visma av" fakturorna.
Helge Lind1
MEDLEM

Instämmer med föregående inlägg. Det går inte att styra när en kredit kommer att utnyttjas med datum för avdrag, finns det en kredit kommer bankgirot alltid att dra den mot nästa utbetalning.
Om man inte vill att krediten skall användas nu så ska man inte skicka med den i filen. Det är således inget fel i Visma adm.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kanske jag var otydlig...

Jag vill att krediten skall utnyttjas nu - det är en leverantör med "sporadiska inköp från", och jag har den här gången lämnat tillbaka delar av det som var köpt (pga felaktigheter i leveransen...).  Deras faktura har ännu inte gått ut, det finns ingen anledning att skicka pengar fram och tillbaka, bättre att betala rätt.

När jag gjort som jag uppfattar "det bästa jag kan" med visma-programmet, och det vid "inskickningen" ger mig rätt belopp (dvs faktura minus kredit), vilket jag godkänner och allt är väl, men sedan ser jag direkt på internetbanken att den fått en order att betala ut hela fakturabeloppet, samt att det ligger en order att "betala ut" kreditbeloppet per 2017-01-xx, dvs exakt ett år efter fakturadatum så vill jag fortfarande hävda:

Visma-programmet gör något fel!

Davor P1
CHAMPION

Det är inte Visma som gör fel.

Detta ligger i BGCs hantering av kreditfakturor. De lägger ett slutdatum 1 år framåt för att de skall kunna bevaka fakturan.

När ursprungsfakturan skall betalas så skickas kreditfakturan med till utställaren så att de kan "pricka av" båda fakturorna.

Det andra alternativet är att du i visma gör en direkt kvittning av det krediterade beloppet och skickar iväg "restbeloppet" till bankgirot. OM du skall köra denna variant bör du kontakta den du fått fakturan av att du tänker bara betala in mellanskillnaden så att de vet varför de inte får betalt för hela ursprungsfakturan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, verkar på sitt sätt rimligt, men...

Det betalningsuppdrag som Visma lagt in i bankgirot var fulla fakturabeloppet, trots att det finns en kreditfaktura som skall täcka delar av detta.

Och så hade det lagts in en "betalning" med negativt belopp, men "betaldatum" 2017-.... för kredit-en

Hmm, kanske blir det alltså rätt, även om det inte ser så ut för mina ögon. Om det negativa beloppet hade haft "samma datum" hade jag haft lättare att sjunga med, och jag förstår att de båda faktura-numren skall kunna bockas av hos utställaren.

Jag uppfattar att kreditfaktra med BETALDATUM före en faktisk faktura borde hamna på "rätt håll", eller?

Eftersom jag inte har denna typ av transaktioner alltför ofta har jag inte lust att ta risken att betala in till min leverantör, för att sedan behöva be dem skicka tillbaka så jag genomförde den uppenbara "andra alternativet"-metoden. Eftersom denna leverantör inte kör med tvingade OCR-nr var det inga problem att skriva följetext med referens till såväl faktura som kreditfaktura i internetbanken...

Om det nu "blir rätt", men ser fel ut så att man som användare hellre backar ur än provar så känns det som en typ av programvarufel likväl, kanske mer hos BG/internetbanken än hos Visma, men felet ligger i "interfacet" - som inte lyckas tydligt och entydigt förmedla till mig som användare hur mycket pengar som kommer att tas från mitt konto och stoppas i leverantörens konto - i vekligheten - och vid vilket datum.


Davor P1
CHAMPION

Den tar alltid med fulla belopp. Det har att göra med att mottagaren "prickar av" kreditfakturan för sig och originalfakturan för sig.

Bankgirot drar med automatik av kreditfakturan, men den syns både hos dig och hos mottagaren som 2 separata transaktioner.

faktura 1 DEBET 500 kr
faktura 2 KREDIT 100 kr

Bankgirot betalar 400 till mottagaren, men både i ditt och mottagarens system markeras båda fakturorna som BETALDA.