Negativa belopp/saldon på kreditfaktura - Administration

• 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej
Jag har en kredit faktura som jag skall kvitta mot en deb faktura ,jag har lagt in krediten samt deb fakturan.När jag kvitta hittar inte systemet min deb faktura.
Vad gör jag för fel?
mvh Björn
Foto på borndahl

borndahl

• 1,068 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 1
Foto på Thomas

Thomas, Champion

• 12,878 poäng 10k badge 2x thumb
För att kvitta via knappen "kvitta debet mot kredit" måste fakturorna vara på samma belopp, annars får du registrera betalning på fakturorna var för sig.
Foto på borndahl

borndahl

• 1,068 poäng 1k badge 2x thumb
0k,tack för svaret!!
Foto på Gemet

Gemet

• 468 poäng 250 badge 2x thumb

I Adm 2000 står det "Att erhålla", vore det inte mer konsekvent att ha samma text i de olika versionerna?

Nåväl, det var inte det som var min huvudsakliga synpunkt, utan följande:

När man skapar en kreditfaktura utifrån en befintlig debetfaktura blir inte krediten en spegling av denna. På såväl debet- som kredifakturan är den levererade kvantiteten positiv och detsamma gäller varans pris.
Detta upplevde jag förvillande första gångerna jag gjorde krediteringar. Vi har en väldigt gammal version och jag trodde att det blivit nåt knas och ändrade till minustecken på levererad kvantitet...
När jag sen kollade i artikelregistret förstod jag hur det låg till (kollar dock faktiskt för säkerhets skull än...). Okay, jag ser att beloppet vid "Att erhålla" blir positivt, och att fakturan rubriceras som "Kreditfaktura", samt att fakturan i listläge har ett minussaldo, men ändå.

Jag skulle vilja att kreditfakturan blev en spegling av debetfakturan, dvs att krediterad kvantitet och krediterat pris blir negativt. Sen så får gärna texten "Att erhålla" vara kvar och då med ett positivt tal.

Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag håller med om att detta vore en bra förändring. Det är många som blir förvirrade av att antal och belopp är positiva även på kreditfakturor.
Jag noterar denna men just nu är det inte planerat.
Vi uppdaterar den här tråden om det händer något nytt på den här fronten.
/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.