Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helge Lind2
MEDLEM

Kreditfaktura med dolt saldo - Visma Administration

En leverantörs kreditfaktura har används två gånger då den av misstag har skickats till bankgirot två gånger med fil. När när filen från bankgirot LB betalningsspecifikations fil läses in dras beloppet helt korrekt två gånger, krediten får nu positivt saldo som endast syns under leverantör/spårning. 
Frågan är hur jag nu får bort detta saldo och hur har programmakarna tänkt här, för mig är det självklart att en faktura med saldo i reskontran inte skall flaggas som slutbetald utan finnas kvar för betalning
1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Helge Lind,

Anledningen till att du inte ser den överbetalda fakturans saldo på din reskontralista beror på att faktura är uppbokad med ett visst belopp och sedan betald med ett annat. Vid en avstämning skulle det blir en differens mellan reskontra och bokföring. 

För att få bort saldot går du in på fakturan och fliken Betalningar - Välj Ändra betalstatus och betala faktura. Om detta kommando inte är aktivt rekommenderar jag att du kontaktar oss så hjälper vi dig gärna. 

Jag kan tänka mig att olika program hanterar detta på olika sätt och jag har lyft ditt ärende med programansvarig hos oss.  

Ha en fin dag! 
/Kristina