Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ingemarolsson
MEDLEM

Kreditfaktura problem - korr.ver

Bankhändelse kan ej matchas mot kreditfaktura.

 
 

Jag fick via automatisk koppling mot bankkonto +217 kr från en kreditfaktura försäkringsbolag som jag skulle matcha mot en kreditfaktura jag skapade. Matchningen hittar inte Fakturan!

 
 

Jag har också ställt till det och krånglat till det med en korrigerings verifikation, så nu vågar jag inte "prova" mera.

 

Hur löser jag detta spagettiärende?

 
 

1. Jag reggade en Faktura med kreditfaktura vald. Sedan valde jag betald och trodde det skulle matcha mot mit 1930 Företagskonto, men inte. Det blev mot kassakonto 1910 i stället. 

 

Faktura 1     

konto       beskr                             debit        kredit
 

                     2440        lev.skuld                        217

 

                     6300        företagsförsäkring                         217

 

Ver.A22         6300       företagsförs.                                  217

 

                      1910       kassakonto                    217

 
 

korr.Ver A23   6300     företagsför.                      217 

 

                      1910     kassakonto                                     217

 
 

Denna Faktura 1 har betalt status.

 
 
 

2. jag gjorde en ny Faktura med:

 

Faktura 2       

konto       beskr.     

                      

 

                       2440      lev.skuld                         217

 

                       6300      företagsför.                    -217

 
 

om jag försöker med åtgård->

betalning

inne i Faktura 2 kommer bara upp "kassakonto", vilket är samma 1910 som förrut felaktigt användes. 

 
 

3. Om jag öppnar kass och bankhändelser och försöker matcha den händelsen +217 in på företagsskonto mot "inbetalning lev. faktura" hittas inte min Faktura 2.

 
 

4. Hjälp! Hur kommer jag ur detta dilemma??

 
 
 
 
 

 mvh Ingemar

4 SVAR 4
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Ingemar!

Vad jag förstår så har du en bankkopplingen vilket innebär att du aldrig ska registrera fakturor som betalda via menyerna Försäljning eller Inköp. Tanken med bankkopplingen är att alla transaktioner alltid ska matchas via Kassa- och bankhändelser. Det är även därför som enbart 1910 Kassa finns som alternativ när man väljer att registrera en betalning via Försäljning eller Inköp.

För att lösa detta skulle jag rekommendera att du börjar med att gå till Kassa- och bankhändelser och väljer Kassakonto. Du kommer här att se den felaktiga betalningen (ver. A22) som du registrerade via Inköp mot 1910 Kassa. Klicka på betalningen och välj Ångra matchning. Då kommer det skapas en automatiskt korrigeringsverifikation och fakturan går tillbaka som obetald, vilket du då kan se under Inköp. A22 och den nya korrigeringsverifikationen kommer gå plus minus noll.

Du kommer i detta läget ha två stycken fakturor på samma belopp som ligger obetalda under Inköp. En av dessa bör du ångra. Det gör du genom att klicka på en av dom och välja Åtgärder - Ångra faktura. Då skapas en korrigeringsverifikation och tillsammans med ursprungsverifikationen blir dessa plus minus noll. 

Vad det gäller din manuella korrigeringsverifikation A23 bör även denna korrigeras efter A22 korrigeras när du Ångrar matchningen enligt min beskrivning ovan. A23 korrigerar du genom att gå till Bokföring - Verifikationer. Klicka på A23 och välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Bocka i samtliga konton under Korrigera och Bokför. A23 och den nya korrigeringsverifikationen kommer gå plus minus noll. 

Nu bör du vara tillbaka där du startade - med en obetald faktura på under Inköp. Du går då till Kassa- och bankhändelser och klickar på betalningen på 217:- som kommit in via bankkopplingen. Denna ska du sedan matcha mot alternativet som heter Betalning av krediterad leverantörsfaktura, ligger den obetald under Inköp ska den även dyka upp i listan här.

Min lösning utgår ifrån den beskrivning av problemet som du anger, skulle något inte stämma i den riskerar lösningen att ställa till det ytterligare. Om du känner dig osäker rekommenderar jag att du kontaktar en redovisningskonsult som kan hjälpa dig. Du kan även kontakta supporten om du vill ha vägledning, vi kan dock inte hjälpa dig med din bokföring på detaljnivå via telefon eller chatt.

Lycka till och ha det fint!

Moa
ingemarolsson
MEDLEM

Hej och tack för din hjälp!

jag tror jag löst det nu, men något konstigt inträffade.....
När jag provar att göra sista steget kommer det upp ett fönster med "ny version av eEkonomi -fönstret-installera?" jag accepterar och efter det dyker min Faktura 2 upp i "betalning av leverantörsfaktura". Då kan jag matcha min Faktura 2 mot bankhändelsen och faktura 2 blir betald.

Summering: jag hade gjort dina första steg redan. Skapad en KorrVerA23 till A22 som jag skrev. Den Fakturean 1 är nu betald, men med två verifikationer på sig A22 och A23.

faktura 2 blev betald med verifikation A24 efter att erat eEkonomi system uppdaterades "plötsligt"  och min bankbetalning plötsligt gick att matcha mot Faktura 2. Detta var inte OK från eran sida. En bugg i systemet?

mvh Ingemar 








Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

En av fakturorna bör du ångra tänker jag, efter att du har ångrat den första felaktiga betalningen på kassakontot under Kassa- och bankhändelser.

Fakturan som du inte ångrar bör vara den som du matchar mot den faktiska betalningen via Kassa och bankhändelser. 

Programmet kan matcha betalningar automatiskt i och med bankkopplingen - kanske var det som skedde? Finns ingen rapporterad bugg i det här förfarandet, av vad jag kan döma har programmet gjort korrekt enligt det du har beskrivit och skärmdumpen som du bifogad.

Återkom om det är fler funderingar. 

Ha det fint!

Moa
ingemarolsson
MEDLEM

Hej, tack!
Det går inte att ångra denna Faktura 1. Endats periodisera möjligt i menyn. det finns dock en korrigeringsverifikation A23, så det nöjer jag mig med.

mvh Ingemar