Kreditnota - eEkonomi

  • 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Jag tror att den här önskan är gammal - men olöst.
När jag bokför en kreditnota föreslås alltid sista betalningsdag som om det vore en faktura. En kreditnota gäller ju alltid omedelbart.
Alltså är det självklart att systemet ska föreslå dagens datum som betalningsdag.
Foto på Lars R

Lars R

  • 10,360 poäng 10k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 1
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,080 poäng 20k badge 2x thumb

är det en leverantörsfaktura?

Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 80,682 poäng 50k badge 2x thumb
Din slutsats är ok men systemet kanske inte är programmerat så, så ändra datum manuellt så blir det rätt

Mikael
Foto på Lars R

Lars R

  • 10,360 poäng 10k badge 2x thumb
Det är ju precis det jag inte vill göra.  Jag skriver ju att systemet inte är programmerat så! Jag anser att systemet självklart automatiskt ska föreslå dagens datum när det gäller kreditnota från leverantör. En oerhört enkel ändring att göra.
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 80,682 poäng 50k badge 2x thumb
Sorry
Inte min mening att uppröra:)

Mikael
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Som företagare så förstår jag önskemålet men tyvärr är det kanske inte så enkelt.

För vår del så är det inte alltid kreditfaktura och eventuell utbetalning går hand i hand, det kan ta nån vecka emellan. Om systemet automatiskt sätter det bokförda datumet som förfallodatum så kommer man behöva se notis om förfallen faktura, både på webben och i mobilappen under den tiden. Personligen så slipper jag gärna det så jag kan koncentrera mig eventuella verkliga förfallna fakturor.

Beklagar att jag ger "mothugg", vill bara visa att frågan har två sidor. Är dock inte olösligt.

Åt andra sidan så är min undran hur det kommer sig att en kreditfaktura har ett förfallodatum överhuvudtaget men det är nog mer så fakturareskontran är byggd.

Med vänlig hälsning,
Glad bokföringsamatör.
(Redigerad)
Foto på Lars R

Lars R

  • 10,360 poäng 10k badge 2x thumb
Jag förstår din invändning. Men jag anser ändå att man alltid ska registrera korrekta datum för såväl fakturor som för kreditnotor. Vi är många som är besvikna på att eEkonomi inte tillåter att vi registrerar korrekt betalningsdag för fakturor - och inte verkar bry sig ett dugg. Jag menar då när betalningsdagen är passerad.
Om man fixar det många också har bett om - röd text eller fetstil exv för alla kreditnotor - så borde det inte störa särskilt mycket i ditt fall. I de flesta fall sker ju ingen utbetalning alls utan kreditnotan ligger och idlar tills man kan matcha den mot en kommande faktura. Det är snarare en fördel att den visas bland förfallna fakturor. Då blir man påmind om den och glömmer inte att matcha mot kommande faktura - eller begära utbetalning.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Det där med att inte kunna registrera betaldatum som man vill när det har passerat skriver jag upp på! Har röstat för det i en av trådarna om det. (Blev en ovälkommen mini-kalldush när vi bytte till Visma och hade en backlog av bokföring att beta av.)
Foto på Annica

Annica

  • 5,882 poäng 5k badge 2x thumb
Håller helt med om att korrekta datum alltid ska kunna registreras. 
Passerat betaldatum är bara ett problem när man har bankkoppling. Jag har svårt att se mervärdet i bankkopplingen när det är så enkelt att klistra in kontoutdraget från banken! Om det är behörighet till bankkontot som är ett problem kanske det kan lösas genom en begränsad fullmakt för den person som bara ska kunna hämta kontoutdraget. 
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,686 poäng 5k badge 2x thumb
Hej allihopa!

Tack för att ni tagit er tid till att dela med er av förbättringsförslag av Visma eEkonomi. 

Precis som ni skriver så väljer inte eEkonomi dagens datum som förfallodatum när du skapar en leverantörsfaktura kredit. I dagsläget är det inget som är planerat att ändra men självklart uppdaterar vi här i tråden ifall det sker någon förändring. 

Jag rekommenderar alla användare som önskar samma sak att kommentera eller följa tråden :)

Ha en fin dag!
/Jenny
Foto på Lars R

Lars R

  • 10,210 poäng 10k badge 2x thumb
Tråkigt att vi aldrig någonsin får någon insyn i hur ni prioriterar utvecklingsinsatser. Det här är ju världens enklaste förändring att införa och som inte har någon påverkan på andra delar av systemet. Alltså: Bara den vanliga inställningen att kundernas önskemål väger lätt.
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 4,800 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Lars!

Ett hett tips, till dig som vill se prioriteringarna och utvecklingsinsatser är att gå på "startsidan" för forumt. Längst nere till höger under Relaterade Länkar finns en artikel om just detta:)
Kika här så får du all info.

Ha en trevlig dag!

/Sofia 
(Redigerad)