KU - telnr saknas, i Lön 600

• 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Planerade

I Lön 600 - företagsinställningar måste det finnas Telefon eller Telefon2 ifyllt för att man ska kunna skapa fil för kontrolluppgift.

Nu för tiden har många företagare bara mobiltelefon.

Använder man då Byråstöd och har fyllt i enbart mobilnummer, så kommer det inte med till Lön 600, eftersom det inte finns fält för det.

Man måste då manuellt lägga in mobilnumret på fältet för Telefon, och göra om delar av arbetet (= onödigt jobb).

Föreslår att ni ändrar i Lön 600 så det finns Telefon och Mobiltelefon (i stället för Telefon2. Telefon2 fyller man ju bara i om man även har Telefon ifyllt).

Foto på Monica L

Monica L

• 314 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 1
Foto på Christel

Christel

• 6,112 poäng 5k badge 2x thumb
Ja detta är verkligen ett problem. Varför kommer detta fel upp egentligen? Om skatteverket vill kontakta någon som har med inskickade KU att göra är det väl mig de söker? Jag som ligger som kontaktperson i uppgifterna för att skapa fil. Där ligger mitt telefonnr angivet och det hämtar den väl från byråstöd kan jag tänka. Varför måste det då finnas ett angivet officiellt telefonnr till företaget? Om det är ett stort företag går det ju till en växel, det allmänna telefonnr till företaget som möjligtvis läggs in i byråstöd under företagets uppgifter. På det nr når de inte mig som redovisningskonsult, så det bör ju inte vara huvudnr som kommer med i filen till skatteverket, utan det nr som faktiskt finns under "inställningar för att skapa fil" Det luras man ju att tro, att det är de uppgifterna som ligger i filen, men det kanske det inte är??
Foto på Christel

Christel

• 6,112 poäng 5k badge 2x thumb

Men det kan väl inte vara sant? Det krävs också e-post i grunduppgifterna för att kunna skicka KU!! Men den mailadress som finns under "inställningar för att skapa fil" har en uppgift. Och den ska gälla!! Om skatteverket har några funderingar vill jag att de vänder sig till mig på den adressen inte till en officiell på företaget, är ju en omväg! Varför lämnar man annars dessa uppgifter. Här måste det vara fel hos Visma!

Foto på Joakim Loden

Joakim Loden, Fd Testledare - Visma Lön

• 6,782 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Christel.

Att ange telefonnummer och e-post är ett krav från skatteverkets sida för att man ska få skicka in sina kontrolluppgifter via filöverföring.

Däremot så har du rätt i att det är bättre att skatteverket får uppgifterna till byråadministratören som sköter lönerna och vi har därför släppt en ny version som hanterar just detta. Den finns just nu ute för nedladdning på vår sida och heter 2017.01.
Foto på Joakim Loden

Joakim Loden, Fd Testledare - Visma Lön

• 6,782 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Monica.

Det stämmer att fälten inte helt stämmer överrens här mellan byråstöd och Visma Lön 600. Vi får ta med oss detta till kommande versioner att se över så dessa program har en större samstämmighet kring detta. En tanke skulle kunna vara att vi hämtar numret i mobiltelefon om ingen telefon har angetts i byråstöd.