Kund betalt in till fel konto -hur bokföra? - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!

Jag har några kunder som har betalat in pengar till fel konto - mitt privata, inte till mitt bankgiro (som jag nyligen skaffat) och skulle behöva hjälp med hur jag ska bokföra det så att det blir rätt.
Jag är rätt ny på Visma och bokföring över huvudtaget så jag har letat här på sidan, men inte lyckats lösa det. 
 
Det jag skulle vilja är att pengarna flyttas till mitt företagskonto istället och att det ska synas att fakturan är betald. 
Har försökt mig på några varianter själv, men inte lyckats så bra..  antingen ser fakturan obetald ut eller så stämmer inte saldot på företagskontot 1930 med det verkliga på banken. (så jag är även tacksam för tips på hur jag justerar det så att saldot stämmer igen...)

Ha en fin dag!

Vänliga hälsningar,
Kicki
Foto på Kickurito

Kickurito

  • 190 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på LW

LW

  • 20,834 poäng 20k badge 2x thumb


  1. Flytta över pengarna från ditt privata bankkonto till företagskontot.

  2. Gör en bokföringsorder där du betalar kundfakturorna med de pengar som till sist kom in på rätt konto.


//L

Foto på Kickurito

Kickurito

  • 190 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!

Tack för svar. Jag förstår att det är dit jag vill komma i slutändan, men som nybörjare undrar jag mer om vägen dit... ;)

1. hur bokför jag att jag flyttat pengarna? Under kassa-bankhändelse? Konto 2013? Eller 2018?

2. med bokföringsorder - menar du en manuell verifikation eller kan jag matcha pengarna från kassa/bankhändelser?

Vänliga hälsningar,
Kicki
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,934 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Kicki,

Då det i ditt fall beror på att pengarna har betalats in till fel konto, ditt privata istället för företagets så gör du så här.
För över pengarna till företagskontot och bokför sedan fakturan som betald.

Det kan du göra under försäljning  - kundfakturor - obetalda kundfakturor - åtgärder och inbetalning - välj då företagskontot.
Alternativt så gör du det annars under kassa- och bankhändelser  - skapar en ny bankhändelse - välj matcha och matcha mot inbetalning av kundfaktura.

Jag tänker att du inte ska krångla till det och blanda in 2013/2018 då det inte handlar om att du har betalat fakturan utan att pengarna enbart har varit på ditt privata konto och vänt.

/Cecilia
Foto på Kickurito

Kickurito

  • 190 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Cecilia, 

Tack så mycket för ditt svar. 

Ha en fin dag,
Kicki
Foto på Milena

Milena

  • 172 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,

En av mina kunder swishade in pengar till mitt privat konto. Kunden sa att OCR nummer funkade inte. Inbetalning gäller rut-tjänster. Jag tänker överföra nu pengarna till min företagskonto.
1. Ska jag skriva OCR nummer från kundfaktura vid överföring? (Jag har bankkoppling så pengarna skulle matcha med rätt faktura)
2. Blir det inget problem när jag ska ansöka om Rut till Skatteverket? (det blir inte kund som betalar till företagskonto utan jag och det går inte att bifoga någon bild med den privata kontoutdrag vid bokföring av kundinbetalningar ). 
2. Det var inte första gången när mina kunder fick problem med betalningar på grund av något fel med OCR. Jag har korta ocr numren på mina fakturor. Var ligger problemet?


Vänliga hälsningar

Milena
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

  • 5,080 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Milena,


1. Du kan skriva OCR som referens vid överföring, detta ska då komma med när du sedan får in ditt kontoutdrag till eEkonomi, vilket ska göra att betalningen väljer upp rätt faktura att registrera delbetalningen på. 

2. Det ska inte bli några problem att ansöka om RUT till Skatteverket inifrån eEkonomi. Det som krävs för att få ut ansökan på en fil från eEkonomi är att kundens del av fakturan är registrerad som betald i programmet. (Vilket du registrerar när du matchar din överföring från ditt privata konto till ditt företagskonto mot kundfakturan) 

3. Jag antar att du i Inställningar - företagsinställningar - övriga uppgifter har bockat i att OCR ska visas på fakturautskriften. Rutan ska markeras om man har ett aktivt OCR-avtal med sin bank. Numret som anges vid betalning ska då visas vid texten OCR på fakturautskriften. Om du inte har något avtal med banken gällande OCR så visas numret som ska anges vid betalning istället vid texten Meddelande. Tänker att om du har rutan markerad trots att du inte har ett aktivt OCR-avtal med banken så skapas det ett kortare nummer på fakturan men att detta inte är ett riktigt OCR-nummer vilket skulle kunna leda till problem om numret trots det anges som OCR på betalningen. 


Hoppas svaren var till hjälp, återkoppla om det är något annat du undrar över.
Ha en fin dag!
/Theodor
(Redigerad)