Kund gjorde avbetalning på faktura, hur bokför jag? - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Kund gjorde avbetalning på faktura, hur bokför jag? Min kund gjorde 2 inbetalningar på en större faktura, med olika datum. Hur ska jag bokföra detta?
Foto på Fredrik Eriksson

Fredrik Eriksson

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
  • fundersam

Publicerades för 5 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 71,740 poäng 50k badge 2x thumb
Om du har din faktura bokförd som en fordran, t ex debet 1510, krediterar du det kontot 1510,
om så inte är fallet kan du intäktsföra varje delbetalning mot ditt intäktskonto, t ex 3041, och ditt konto för utgående moms, t ex 2611.
Alternativet finns också att du vid den första delbetalningen krediterar hela fakturans intäktsbelopp, krediterar hela det eventuella momsbeloppet som ovan och debiterar mellanskillnaden , den del du inte får in vid första betalningen, mot konto 1510 som en fordran.

Mikael
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 4,436 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Fredrik,

För att göra arbetet i eEkonomi så effektivit och smidigt som möjligt behöver vi veta:
Har du skapat kundfakturan under Försäljning - Kundfakturor?
Använder du kassa- och bankhändelser där du kan matcha alla in- och utbetalningar?
Har du en bankkoppling till ditt eEkonomi?

Om ja på ovanstående frågor behöver du inte boka om manuellt, eller boka bort delar i taget, då finns en smidigare lösning :)

Ha det gott!
/Sofia