Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kund har överbetalt faktura

Jag har egentligen två utmaningar.

 
 
 
 
Kund 1
 
 

Kunden betalade sin order mot ordererkännande, innan viställt ut fakturan (Förskottskund).

 
 

Jag har bokfört x SEK i debet på 1930, kredit på 2890.

 
 

 Fakturan, #123456, ställdes ut 2017-xx-xx,när ordern var packad. Den är på x+2000 SEK, eftersom frakten blev 2 000SEK.

 
 

 Kunden gjorde en tilläggsbetalning på2 000 SEK 2017-xx, bunt 5743.

 
 

Den gjorde jag som en vanlig kundinbetalning, men bara på de2000 SEK.

 
 

Nuläge är att fakturan #23161 liggeröppen med en rest, fast den är slutbetald.

 
 

Hur får jag Visma att förstå att pengarna på konto 2890tillhör faktura #123456?

 
 
Kund 2
 
 

Kunden har betalt 710 GBP för mycket. Jag har registrerat inbetalningenpå det verkliga beloppet för att få mitt 19xx konto att stämma, och fått ettnegativt saldo på inbetalningen.

 
 

Denna betalning är registrerad av mej, men inte bokförd än.

 
 

Jag har betalt tillbaks pengarna till kunden.

 
 

 Kan jag bara justera betalningen innanjag bokför den? Det blir ju inte på samma månad på bankkontot... eller hur skajag göra?

 
 

Samma här egentligen, hur får jag Visma att förstå attinbetalningen och utbetalningen hänger ihop?

 
 
 
 

 

 
 
 
 
3 SVAR 3
Lena Ekonomi
MEDLEM

Är väl bara att boka inbetalningen som vanligt. Ligger sen inte rätt konto för utbetalningen tex 1930 kan du ju gå in på verifikationen på inbet.journalen och byta konto. Blir det valutadiff/avgifter eller nåt är det bara att lägga till detta på verifikationen.

Lena Ekonomi
MEDLEM

För om jag förstod dig rätt så har du ju ett utbetalt belopp som ej är bokfört och då kan du ju "kvitta" detta mot inbetalning som vanligt. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kund 1
Gör en kundinbetalning på fakturan med Betalsätt "Förskott". Om detta betalsätt inte finns kan du lägga upp det med konto 2890 som betalkonto.

Kund 2
Så här skulle jag ha gjort;
Registerat inbetalningen med fakturabeloppet.
Bokfört resterande belopp på konto 2890.
När du sen betalar tillbaka  pengarna; Bokför Debet 2890 och kredit 19xx