Kundfordringar från 2017 ej samma bokföringsprogram - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har tidigare arbetat i VismaEnskild firma men nu valt att gå över till eEkonomi. Valde också att inte läsa in tidigare bokföring utan har börjat från början så att säga.
Nu har jag fått in fakturor som jag fakturerade 2017. Dessa finns ju inte med i eEkonomi. Hur ska jag bokföra dem? Jag har ju som ingående balans registrerat det som kundfordringar och då bör jag väl på något sätt få koppla det mot det. Men hur? 
snälla hjälp mig med detta.
Foto på infokajsa

infokajsa

• 192 poäng 100 badge 2x thumb
  • förvirrad

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Annica

Annica

• 5,882 poäng 5k badge 2x thumb
Hej
Bokför enklast inbetalningen mot 1510 där ingående balansen ligger (antar jag! )

/Annica
Foto på MarcusN

MarcusN

• 306 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,

För över fordringarna på 1518 Ej reskontraförda kundfordringar och för in betalningarna mot den. Nya fakturor hamnar på 1510 så 1518 fasas ut i takt med att de gamla fakturorna betalas.
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej infokajsa,

För att förtydliga de olika svar du har fått så funkar det så här.

När inbetalningen från dem sker så ska du boka bort dem från det kundfodringskonto som du lade in beloppet på i din ingående balans.
Är du osäker om du valde 1510 eller 1518 så kan du dubbelkolla det under Inställningar - Räkenskapsår och IB - väljer år 2017 och klickar på knappen Ingående balans.

Vi brukar rekommendera att man här lägger in fakturor utställda från ett annat program på konto 1518, ej reskontraförda kundfodringar för att precis som MarcusN skriver lättare kunna skilja dem från dina nya fakturor som är skapade i eEkonomi.

Om du använder dig utan bankkoppling och denna inbetalningen behöver matchas under kassa- och bankhändelser väljer du då att matcha mot en övrig insättning - egen kontering och väljer konto 1510/1518.
Annars kan du välja att bokföra det som en manuell verifikation istället.

/Cecilia