Kundförlust - det går inte att göra så som det står i årsavstämningen? - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Det går inte att göra så som det står i årsavstämningen i eEkonomi, dvs Gör så här: Välj Försäljning - Kundfakturor. Använd funktionaliteten för Kundförlust som finns under knappen Åtgärder på fakturan. Du får välja om det är en konstaterad- eller befarad kundförlust.

Den åtgärden finns inte ens?
Foto på Mia

Mia

  • 626 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 7 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Mia

Mia

  • 626 poäng 500 badge 2x thumb
Inget tips här heller?
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,934 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Mia,

Anledningen till att alternativet Kundförlust inte finns under knappen Åtgärder beror troligtvis på att du arbetar med kontantmetoden och att ingen kundfordran har bokats upp.
Dessa bokas normalt sett upp när ni skapar årets sista momsredovisning. 
Vill ni boka upp de obetalda kund - och leverantörsfakturorna nu kan ni gå in under Inställningar - Räkenskapsår och IB - klicka på ditt år i listan och Redigera. Nu har du längst ned i högra hörnet knappen Boka upp kundfordringar och lev. skulder.
När detta är gjort så kan du registrera en kundförlust under knappen åtgärder.

Ha en fin dag!
/Cecilia