Kundförlust - eEkonomi

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Har en konstaterad kundförlust.
Sitter nu med momsredovisningen och där står den med som verifikation att kontrollera.

Vad ska jag göra, är allt rätt eller behöver jag ändra något?
Foto på pd

pd

  • 1,098 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

  • 0
  • 2
Foto på Tina H

Tina H, Champion

  • 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Du behöver förmodligen ange momskod 05 på konto 6351 för att det ska bli rätt i momsdeklarationen.

Som det är nu kommer momsen med i rapporten, men kundförlusten kommer inte med i omsättningen.

//Tina

(Redigerad)
Foto på pd

pd

  • 1,098 poäng 1k badge 2x thumb
Tusen tack Tina
Foto på Mats H

Mats H

  • 202 poäng 100 badge 2x thumb
Går man in i systemet och ändrar som Tina föreslår så varnar ju systemet för att kontot 6351 inte skall ha en momskod??
Mats
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Programmet följer en standard och normalt sett har inte kostnadskonton en momskod men du kan ändå lägga till detta, alltså gå förbi varningen. Vill du inte lägga till det i kontoplanen kan du lägga till det bara på verifikationen genom att leta upp verifikationen, välja Åtgärder - Korrigera momskod. 

/Sanna
Foto på Gosia

Gosia

  • 142 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Konstaterad kundförlust - Visma eEkonomi.

Hej,
Jag har bokat  konstaterad
kundförlust. Måste jag uppdatera momskod för konto 
6351
Konstaterade förluster på kundfordringar och välja någon av momskoderna 05?
Foto på Linnéa Sterner

Linnéa Sterner, Moderator

  • 1,078 poäng 1k badge 2x thumb
Hej! Hoppas att svaren ovan hjälpte dig. Annars får du återkoppla till oss.

Ha det fint!

/ Linnéa