Kundnummer - Visma Webshop+

  • 5
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Under bevakning
  • (Redigerad)
Hej!

Vi har precis uppgraderat till Visma Web+ och ska skapa inloggningar för våra kunder. Problemet är att det inte går att använda kundernas befintliga kundnummer utan det i stället skapas ett nytt kundnummer när de lägger en beställning. Känns lite dumt då man vill använda samma kundnummer som man haft i flera år, även nu när man ska börja handla i webshoppen.

Är det något ni kan se över och ändra?

Tack på förhand!
/Bartek
Foto på Erik Kard

Erik Kard

  • 390 poäng 250 badge 2x thumb
  • frustrerad.

Publicerades för 4 år sedan

  • 5
Foto på Marcus Fjordevik

Marcus Fjordevik, Fd Testledare - Visma Website/Webshop

  • 5,520 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Erik

Tyvärr är inte detta något som vi har stöd för i dagsläget, och jag kan heller inte ge någon information om det är något vi kommer att ändra. 
Som det ser ut just nu har vi haft väldigt få önskemål kring detta, men självklart får vi se över möjligheterna att förändra detta ifall fler av våra kunder efterfrågar detta. 

Med vänliga hälsningar, 
Marcus 
Foto på Erik Kard

Erik Kard

  • 390 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Marcus! Den frågan ställdes av andra användare för två år sen. Vänligen titta här https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/crviefv3vhi2d 

Kan du snälla kolla om det är möjligt att fixa?

Tack på förhand.
Foto på Marcus Fjordevik

Marcus Fjordevik, Fd Testledare - Visma Website/Webshop

  • 5,520 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen Erik,

Jag måste tyvärr ge dig samma svar som jag gjort tidigare. Det finns i dagsläget inga planer på att förändra det här, men jag kommer återigen lyfta frågan för mitt team. 

Med vänliga hälsningar,
Marcus
Foto på Storeowner

Storeowner

  • 2,352 poäng 2k badge 2x thumb
Hej, här kommer ett önskemål till om detta!

De måste vara många som känner ett behov av den här funktionen. Framförallt av de kunder som redan använder sig av ekonomiprogram från er, som vi har använt oss av admin 500 i flera år och som nu vill använda sig av er webshop.

Såg mycket positivt med att kunna få effektivitet i arbetet med att integrera en webshop med admin 500, där vi i dagsläget redan har både artiklar, priser, kunder.  Detta är ett litet bakslag :-(

Hur optimalt hade det inte varit att likt artiklar importera sin kundlista, med aktuella kundnummer!

Ni kunder i forumet, gör er hörda, behovet tordes finna här ute från flera :-)

Tack på förhand!
Foto på Mr Miyagi

Mr Miyagi

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, håller bara med här, trodde det var en självklarhet och att det FANNS i systemet, därför en av orsakerna vi köpte webshop+ då vi jobbar med admin 2000.

det är ju ingen stor sak eg, att ha öveföring av utvalda kunder, precis som med artiklarna..... detta ger oss ju inte enklare och mindre jobb som jag tror meningen med integration är.

och att det blir dubbla kundnummer, förvirrar ju även för kunden, och HUR seriöst känns det när man har STOR kunder mm njaee.....

Hoppas verkligen det är en funktion som kommer inom kort!
Foto på Valvex

Valvex

  • 190 poäng 100 badge 2x thumb
Håller också med. Kör med admin 2000 och webshop+. Borde vara självklart att man kan använda samma kundnummer på bägge ställerna. För det finns väl knappast nått enkelt sätt att föra över all statistik på kunden till ett nytt kundnummer.
Foto på David

David

  • 212 poäng 100 badge 2x thumb
Snälla åtgärda så befintlig kund får samma kundnummer och att nya kunder automatiskt tilldelas nästa lediga kundnummer i numerisk ordning!
Mvh., David
Foto på Linfalk

Linfalk

  • 174 poäng 100 badge 2x thumb
Jag är övertygad om att det är många av oss kunder som arbetar mot andra företag som tycker att det borde varit självklart att detta skulle fungera. Skulle vara så mycket enklare om man kunde fylla i befintligt kundnummer från adm. när man skapar nytt konto. Då kunde flera olika konton (inloggningar) knytas till en och samma kund i adm. Detta är ett jätteproblem för oss som är grossist och har kunder som i sin tur har flera återförsäljare som skulle behöva olika inloggningar men som sen faktureras och levereras till samma kundnr. hos oss. Som det är nu får vi då 25 olika kundnr. på samma kund. Tyvärr känns det som att webshopen är mer anpassad för privatkunder än för återkommande företagskunder. Jag har påpekat flera brister som ni helt förbiser. Tex. varför kan man inte välja ett företag som avikande leveransadress? Där står endast för och efternamn!??
Berit / Linfalk Trading AB