Kundregister som medlemsregister? Annan lösning? - Visma eEkonomi

  • 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Foto på Britt-Marie

Britt-Marie

  • 1,044 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

  • 1
Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Manager Team Onboarding

  • 9,912 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Britt-Marie,

Skulle du kunna utveckla din fundering här. Du har dubbla register i Föreningsprogrammet, men är inte helt med på din fråga här?

Tack på förhand.

/Victor
Foto på Britt-Marie

Britt-Marie

  • 1,044 poäng 1k badge 2x thumb
Finns det ett renodlat medlemsregister eller måste man använda kunders register? På er hemsida utlovas både ett medlemsregister och kort!? Jag tänkte lägga upp ett medlemsregister men hittar inget
Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Manager Team Onboarding

  • 9,912 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Britt-Marie,

Om du går in under Försäljning- Där hittar du två olika typer av register, dels ett som heter Medlemmar/Kunder, det är uppbyggt mer som ett Kundregister, men du hittar även något som heter bara Medlemmar. Där kan du lägga upp medlemmar, skapa olika kategorier, t ex Familj, lägga till olika sektioner inom föreningen och gruppera personer mm.

Efter det kan man sen t ex skapa ett Avtal och koppla mot antingen hela Registret eller mot en specifik gren av föreningen och så vidare.

Hoppas detta besvarar din fråga.

/Victor
Foto på Carl Cipranic

Carl Cipranic, Fd anställd

  • 2,484 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Britt-Marie!

Då förstår jag ditt dilemma, som min kollega har förklarat så finns tyvärr inte den funktionen i dagsläget i eEkonomi utan endast i Visma Förening som är ett lokalt installerat program.
Gör som så att nu när vi benat ut hur det ligger till och vilka alternativ som finns, så tycker jag att du känner efter hur du vill fortsätta och sedan ringer du in till oss på: 0470 - 70 60 00 och ber att få prata med vår försäljningsavdelning.
Skulle du vilja byta till Visma Förening kan vi hjälpa dig med både det och en konvertering av register från eEKonomi till Visma Förening.

/Carl
Foto på Britt-Marie

Britt-Marie

  • 1,044 poäng 1k badge 2x thumb
Ja i dagsläget vet jag inte hur vi ska göra.. Har diskuterat detta med min ordförande.. Han i sin tur sköter också en annan förening och trodde att han kunde bara beställa ett USB MINNE vilket jag hade fått besked om att det var OK.. Tyvärr blir det olika besked beroende på vem du frågar. Det tar på krafterna detta. Det gick tydligen inte att köpa bara ett USB minne. Sen skulle man också kunna styra denna enorma kontoplan till Föreningsnivå enl ytterligare en support men det går inte... Inte konstigt att man önskar sig tillbaka till en gammal manuell bokföring.
(Redigerad)
Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Manager Team Onboarding

  • 9,912 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Britt-Marie,

Jag skulle verkligen rekommendera att du tar en kontakt med Försäljningsavdelningen angående ett eventuellt byte av program. 

/Victor
Foto på Britt-Marie

Britt-Marie

  • 1,044 poäng 1k badge 2x thumb
Har flera gånger varit i kontakt med kundtjänst, chattat, både före köp för att få råd och sen efter ..med olika handläggare och fått olika svar. Varför kan man inte lägga in medlemsregister under kunder i eEkonomi? Varför heter det eEkonomi Förening? Man blir alldeles paff när man går in i systemet första gången. Inget direkt föreningsanpassat möjligtvis medlemsavgifter och medlemslotteri. Nu vill jag inte längre ha ett lokalt program..Eftersom jag nu har haft ett jättejobb med att försöka anpassa vår förening med eEkonomi. Ingen har berättat att föreningar är hänvisade till det lokala programmet om de nu vill ha medlemsregister och även mindre och mer anpassad kontoplan. Hemsidan är lite missvisande vad gäller föreningar.
Hälsningar
Från en besviken kund
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 24,048 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Britt-Marie! 

Om det känns okej för dig skulle jag jättegärna vilja be en kollega på vår försäljningsavdelning att kontakta dig för att stämma av vilket program som fungerar bäst för dig. Det är mycket tråkigt att du känner att du inte fått rätt information angående den produkt du köpt. 

Återkoppla gärna här om det är okej för dig att vi ringer upp så återkommer vi till dig den vägen.

/Lovisa
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 48,844 poäng 20k badge 2x thumb

Den dag man kan få eEkonomi anpassad till förening (ansluten till RF) kommer jag gladeligen att byta till det. Det bokföringsprogram som Swedbank erbjuder är inte bra (om man utrycker sig snällt)


(Redigerad)
Foto på Britt-Marie

Britt-Marie

  • 1,044 poäng 1k badge 2x thumb
Ja jag trodde i min enfald att även föreningar fanns representerade i eEkonomi . Man får den uppfattningen när man läser hemsidan. Det är bara föreningar som fattas ..övriga företagsformer finns.
Foto på 4952

4952

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb

Hej,
jag har fått samma uppfattning som dig Britt-Marie, hemsidan visar fortfarande, 1 år senare att det finns "förening på nätet".
Jag har ett ännu bättre förslag till er på Visma, utveckla några enklar föreningsfunktioner i Eekonomi så som att massfakturera och kunna ha vissa ytterligare fält på kunden så tror jag man kommer mycket längre.

Själv sitter jag med en förening på 146 fastigheter och X medlemmar och ser gärna en vidareutveckling av moln-lösningen isf att hålla på med exe-filer... känns inte så modernt.

Finns det planer på att lyfta e-ekonomi så det också har lite fler föreningsfunktioner?

/Martin

Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

  • 9,254 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Ni kan följa en tråd om avtalsfakturering här, och en om kontoplaner anpassade för föreningar här.

/Karl
Foto på Lidnas

Lidnas

  • 70 poäng
Hej
Jag är  kassör i en Samhällsförening och jag har läst denna tråden, men jag undrar ändå då jag inte fått helt klart för mig, kan jag registrera våra medlemmar i kundregister och följa dom? är det plan på att lägga till förening i Visma eEkonomi?
Tacksam för svar
mvh Margreth
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 10,136 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Lidnas,

I dagsläget fungerar det så i Visma eEkonomi för förening att du lägger in dina medlemmar under Försäljning och kunder.
Du har även i dag stöd för massfakturering om ni har en fast avgift för era medlemmar.
Hur det fungerar kan du läsa om i »Nyheter i eEkonomi-familjen 

Ha en bra dag
/Cecilia
Hej Visma, jag förstår er tanke med att man lägger till medlemmar som kunder. 
Problemet kvarstår dock när man vill skilja på medlemmar och övriga faktureringskunder.

Jag är kassör i en förening som vill rekvirera mandatstöd då vi får detta eftersom vi har tagit mandat i en folkvald församling. 
Då skickar vi fakturor till vår kund. 

Sen vill vi få automatiserad fakturering till vanliga medlemmar i form av medlemsavgift. 
Dessutom behöver vi kunna koppla på att de som träder in som medlemmar i sista kvartalet skall anses ha betalt för även nästkommande år första året de är medlemmar. 
Detta försvårar givetvis det tekniska. 
Utöver detta önskar man kunna exportera medlemslistor utifrån olika parametrar där man har förtroendeuppdrag, kontaktuppgifter, längden på medlemskap osv. 
Som ett vanligt medlemsregister helt enkelt. 

Sen uppstår det även ett problem när en person vill lämna föreningen och inte längre vill vara medlem. Fakturorna för medlemskap skall sparas i 7 år enligt bokföringslagen, men medlemsuppgifterna enligt GDPR skall tas bort, hur gör man det utifrån ett medlemsperspektiv när de är angivna som kund i bokföringen. Det blir svårt att göra då personen läggs in likt övriga kunder vi fakturerar. Därför bör en separat del/flik läggas in som heter medlemmar/medlemsadministration som rent register och att man kan hämta in dessa till "kund-flödet" för att sedan fakturera.
Tänker att även detta är önskvärt för vanliga företag med kundklubbar. 

Funktioner som skulle kunna läggas in vid medlemsregister/kundklubb:
- Mailutskick
- Smsutskick
- medlemsagiftfaktura
- Gåva, donnation via autogiro, e-faktura eller faktura (både månad, kvartal, halvår, år)
- Mina sidor för medlem eller i kundklubb, där kan den enskilde uppdatera sina uppgifter löpande förutom vissa fält som låses utifrån vad ägaren anger att man kan ändra utan att kontakta administrationen, eller att man kan lägga förslag till ändringar och så kan man avslå, bevilja eller begära komplettering. Här skulle man kunna härma hur det ser ut för anställda genom Visma Mitt Lönebesked (anställda vs. medlemmar). 
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,686 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Att kunna anpassa eEkonomi för en förening är önskemål som finns registrerat hos oss men inget som är planerat att förändra. 

När det kommer till frågan gällande att ta bort medlemsuppgifter så finns det numera en funktion för Avidentifiera när du är i redigeringsläget av kunden/medlemmen. Personuppgifterna i fälten som är obligatoriska kommer ersättas med *****. De övriga fälten raderas och statusen på kunden/medlemmen blir Inaktiv. Har du inte använt kunden/medlemmen på någon faktura så har du istället en knapp för Ta bort.

Ha en fortsatt fin dag!
/Jenny
Foto på KalasJohan

KalasJohan

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb

Hej!
Ser framemot utökad funktionallitet angånde föreningsdelen i eEkonomi. Vi kämpar varje dag för att få ordning men vill inte ha något lokalt program utan vill ju ha ett i molnet. Vi tror att ett bättre stöd skulle frigöra mer tid för oss och då kunna fokusera på det vi vill göra, jobba med barn och ungdomar.

tack på förhand
Johan